مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

27 مهرماه سالروز عملیات والفجر 4 با پیروزی رزمندگان اسلام


والفجر 4؛ تجلی دیگری از ما می‌توانیم

27 مهرما در سالروز عملیات والفجر 4 با پیروزی رزمندگان اسلام 


 

  

امروز 27 مهرماه؛ در سالروز عملیات والفجر 4 که با پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه غربی و آفرینش حماسه‌ای دیگر در دوران هشت‌ ساله جنگ بود، قرار داریم. این عملیات به خوبی تائیدکننده این فرمایش مقام معظم رهبری است که می‌فرمایند: «این جنگ، جنگ اراده‌هاست. جنگ عزم‌های راسخ است.»

 
 والفجر 4 به خوبی «ما می‌توانیم» را متجلی کرد؛ آنجا که ارتش عراق، با آن وضع معلوم به لحاظ تجهیزات و ادوات از سویی و هجمه رسانه‌ای غرب در تضعیف روحیه عرشیانِ فرش‌نشین جبهه‌های ایران، از سویی به کار افتاده تا ادامه پیروزی‌ها را غیرممکن نشان دهد، تنها همت حسینی(ع) پیروزمندان در مداومت و مقاومت است که راه موفقیت را می‌گشاید و بار دیگر ثابت می‌کند که این اسلحه‌های برتر نیستند که باعث پیروزی می‌شود، بلکه رزم‌جوهای با اعتقاد هستند که صفحه محاسبات را به هم می‌ریزد.

 
 پاییز سال 62 دشمن از وحشت تکرار عملیات والفجر 2 و 3 حمله به مناطق مسکونی را به شدت افزایش می‌دهد. شهرهای اندیمشک و دزفول و ... را به موشک می‌بندد. شهر مقاوم مریوان از زمین و هوا زیر آتش پرحجم رژیم مستأصل شده عراق در جبهه‌های جنگ، قرار می‌گیرد.
 


 حزب بعث عراق هدف از این عمل وحشیانه خود را جلوگیری از حمله ایران اعلام و جنایت‌های خود را به شکل‌های مختلف توجیه می‌کند. نیروی زمینی عراق به خاطر ضعف در نبرد کوهستانی در پشت میدان‌های مین و استحکامات، وحشت‌زده انتظار حمله ایران را می‌کشد. استکبار جهانی برای تزریق روحیه به نیروهای صدام و تخریب روحیه رزمندگان اسلام از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کند و در این جهت قدرت تسلیحاتی و نیروی هوایی عراق به ویژه هواپیماهای اهدایی غرب را به رخ می‌کشد.

 دشت وسیع و دره شیلر میان شهر مرزی بانه و مریوان با فرورفتگی خاصی که از خاک عراق به داخل ایران دارد، در گذشته و در تاریخ جنگ تحمیلی منطقه مهمی به شمار می‌رفت. بلندی‌های سورن، سورکوه و کانی‌مانگا در دهانه این دشت قرار دارند.

 عملیات والفجر 4 در سه مرحله و با هدف وصل این بلندی‌ها به یکدیگر در خط خودی، از روز 27 مهرماه 1362 به مدت 33 روز در منطقه جبهه شمالی سلیمانیه و پنجوین انجام شد.

 زمان حمله فرا رسید

 حمله ساعت 24 و با رمز «یا الله» در منطقه‌ای به وسعت صدها کیلومتر مربع آغاز شد. نیروها در دو محور بانه و بلندی‌های‌ لری، گرمک، کنگرک و در محور مریوان و بلندی‌های پنجوین به نام زله، مارو و خلوزه به پیشروی پرداختند.

 در مرحله دوم پس از گذشت دو روز از مرحله نخست، بلندی‌های سورن و کانی‌مانگا و چندین نقطه دیگر آزاد شد، اما بر اثر پاتک‌های دشمن روی قله‌های کانی‌مانگا، برخی از مناطق دست به دست شد و نهایتاً در اشغال دشمن باقی ماند.

 2 آبان؛ انجام مرحله سوم عملیات

 مرحله سوم عملیات روز 2 آبان‌ماه 1362 به اجرا درآمد. در مجموع 1000 کیلومتر مربع شامل 300 کیلومتر مربع از اراضی ایران و 700 کیلومتر مربع از اراضی عراق آزاد شد و معابر نفوذی گروهک‌های نفوذی ضدانقلاب به داخل ایران در دره شیلر مسدود شد.

 دشت شیلر با فرورفتگی خاص خود، واقع در مرز دو کشور ایران و عراق و در حد فاصله دو شهر مریوان و بانه قرار دارد. این منطقه از جمله مناطقی است که طی قرارداد 1975 الجزایر، به دلیل وجود ارتفاعات جانبی آن به شکل فرو رفتگی در داخل خاک ایران تعیین شد.

 از جمله مهمترین ارتفاعات این منطقه سورن، سورکوه و کانی‌مانگا است که دهانه دشت شیلر را تشکیل می‌دهد. همچنین در دشت شیلر، شهر پنجوین قرار دارد که ارتفاعات مشرف بر آن پنجون یا زله نامیده می‌شود.

 هدف از عملیات والفجر 4

 عملیات والفجر 4 در منطقه پنجوین و با هدف متصل کردن ارتفاعات سورن به سورکوه انجام شد. در صورت تحقق این هدف، خط دفاعی جبهه خودی در این منطقه (دشت شیلر) کوتاه شده و در به کارگیری نیرو صرفه‌جویی می‌شد. همچنین راه ضدانقلاب از محور دشت شیلر مسدود شده و شهر مریوان از دید و تیر دشمن خارج می‌شد. علاوه بر این، شهر پنجوین و پادگان آن و پادگان گرمک به تصرف درآمده و نیروهای دشمن منهدم می‌شدند و سرانجام، با پیروزی در این عملیات، مقدمات انجام عملیات در استان سلیمانیه عراق فراهم می‌آمد.

 شهر پنجوین عراق در طول جنگ به منطقه‌ای نظامی تبدیل و خالی از سکنه شد. دشمن با آگاهی از قصد رزمندگان برای حمله به این شهر، بخش عمده‌ای از آن را منهدم کرد.

 انجام عملیات در 2 محور

 بر اساس طرح مانور، عملیات در دو مرحله، از دو محور بانه و مریوان آغاز شد. اهداف مرحله اول از محور بانه، تأمین ارتفاعات لری، گرمک و کنگرک و از محور مریوان، ارتفاعات زله، مارو و خلوزه بود. در مرحله دوم، نیز می‌بایست ارتفاعات سورن و کانی‌مانگا تصرف می‌شد و با تکمیل هدف‌های واسط عملیات، ارتفاع سورن به سورکوه وصل شده و هدف اصلی تحقق می‌یافت. برای انجام این مانور، هشت لشکر و دو تیپ پیاده از سپاه و یک لشکر پیاده از ارتش مأمور شدند. در مرحله اول، 22 گردان از سپاه و سه گردان از نیروی زمینی ارتش و در مرحله دوم، هفت گردان از سپاه و یک گردان از نیروی زمینی ارتش و در مرحله سوم، تنها 25 گردان از سپاه وارد عمل شدند.

 فرآیند این عملیات، تصرف پیشرفتگی دشت شیلر، شهر و پادگان پنجوین و گرمک عراق و تسلط بر 13 شهر و روستای عراق، همراه با 19000 نفر کشته و زخمی و اسیر و نابودی ده‌ها گردان و گروهان کماندویی و مخصوص دشمن بود.

 دستاورد دیگر این عملیات خارج کردن شهر مریوان از زیر دید و تیر دشمن و فراهم =‌سازی مقدمات عملیات بعدی در استان سلیمانیه عراق بود. این گونه بود که فرزندان دلاور ایران، حماسه‌ای دیگر آفریدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد