مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

نگاهی به زندگی شاعر پیشکسوت دفاع مقدس؛

نگاهی به زندگی شاعر پیشکسوت دفاع مقدس؛

 معلمی دفتر شعر خود را برای همیشه بست
حبیب الله معلمی شاعر خوش آوازه کشور را مردم به خصوص آزادگان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس به واسطه سرودن اشعار انقلابی به خوبی به یاد می آورند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حبیب الله معلمی فرزند نصیر سال 1305 شمسی در شهرستان رامهرمز متولد شد و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی قدیم را در مکتب خانه ای در همان شهر فرا گرفت.

ذوق و قریحه او از یک طرف و تشویق‌های حاجی بابا از دوستان پدرش سبب شد تا بیش از پیش به این هنر روی آورد.

آیت الله سید علی بهبهانی از علمای آن دیار در آن روزها کسی بود که افزون بر آموزش علوم اسلامی به حبیب الله او را با شعر و ادبیات آشنا کرد.

حاج حبیب الله در 35 سالگی رامهرمز را ترک و به مرکز استان، اهواز سفر کرد و در زمینی در کنار رودخانه کارون به کشاورزی پرداخت.

سال ها پس از حضور او در اهواز و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی حاج حبیب الله در کنار دیگر رزمندگان به دفاع از خاک میهن پرداخت و افزون بر این حضور به سرودن اشعار حماسی پرداخت.

معروفیت و محبوبیت معلمی به واسطه سرودن شعر های حماسی و انقلاب و اجرای آنها از سوی مداحان برجسته به ویژه حاج صادق آهنگران در طول هشت سال دفاع مقدس بوده است.

از شعر های معروف او که قبل از عملیات های مهم و با هدف ایجاد شور و نشاط حماسی در بین رزمندگان خوانده شد می توان به شعر های «با نوای کاروان/ بار بندید همرهان، این قافله عزم کرب و بلا دارد»، «سوی دیار عاشقان رو به خدا می‌رویم/ به کربلا می رویم»،  «ای لشکر حسینی تا کربلا رسیدن یک یا حسین دیگر»، «ای لشکر صاحب زمان/ آماده باش/ آماده باش» به جا مانده است.

این اشعار با نوای حاج صادق آهنگران بارها از صدا و سیمای جمهوری اسلامی در ایام مختلف پخش شده است. 

 

تمجید رهبر معظم انقلاب از معلمی

در سالیان گذشته و پس از پایان جنگ تحمیلی معلمی چندین بار مورد ستایش و تمجید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت.

رهبر معظم انقلاب در تقدیر نامه ای از سروده های معلمی تقدیر کردند.

متن نامه نامه رهبری بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر عزیز آقای معلمی

هنگامی که شعر روشن شما که چون جویبار مصفایی با نغمه برادر خواننده عزیز، آقای آهنگران به کلام جان مشتاقان می‌ریزد و روحی تازه و سرشار از انگیزه و احساس انقلابی به شنونده می‌بخشد، شأن شعر و سرود انقلابی و اسلامی و مردمی و اوج شاعر مومن و صالح، آشکار و ملموس می‌گردد.

سرود دلنواز شما و سرایش صمیمی و شیرین آن برادر، بی شک یکی از پایه‌های جهاد مقدس ما در برابر دشمن جهانی و جنگ تحمیلی است. این پایگاه شایسته را به شما تبریک می‌گویم و نیز طلوع فجر مقدس انقلاب را وصله ناقابلی تقدیم می‌دارم و شما را دعا می‌کنم.

برادر شما سید علی خامنه‌ای

خاطره نخستین سروده  معلمی که آهنگران خواند

حاج صادق آهنگران، از مداحان اهل بیت که مردم ایران به خصوص رزمندگان هشت سال دفاع مقدس او را به خوبی می شناسند به بیان خاطره ای از خواندن اولین شعر خود که سروده ای حبیب الله معلمی بود پرداخته است.

سال 1359یعنی همان اوایل جنگ من با سیف الله معلمی فرزند در جهاد سازندگی آشنا شدم. او گفت: پدرم شعر می‌گوید. اگر تمایل داری برای شما هم که در مراسم‌ها نوحه می‌خوانید شعر بگوید. من همان جا روی نوار کاست چند بیت ضبط کردم و نام چند شهید خوزستان را هم نوشتم و به سیف الله دادم.

از بعد که او را دیدم برگه ای به من داد و گفت: این شعر را پدرم بنا به آهنگی که دیروز به من دادی، سروده و نام شهدایی را که به من دادید، هم در بیت‌ها آورده است.

نگاهی به کاغذ انداختم. اشعار خوب و محکمی سروده شده بود. مطلع یا سر‌نوحه‌اش این بود:

ای شهیدان به خون غلطان خوزستان، درود     لاله‌های سرخ پرپر گشته ایران، درود

مان موقع سید حسین علم الهدی سر رسید و گفت: در نظر داریم برای عشایر خوزستان در هویزه مراسمی برگزار کنیم. بیا و دعای توسل را در آنجا بخوان.

من آن شعر را با خودم بردم و آنجا آن را برای نخستین بار خواندم. آن شب آنقدر جمع حاضر منقلب شدند که تا نزدیک بیست دقیقه پس از مراسم همه گریه می‌کردند. الحق و الانصاف شعر زیبا و دلنشینی بود. آن شب حسین علم الهدی در جمع ما نبود، ولی وقتی پس از مراسم به جمع ما پیوست، شهید محمد علی حکیم ماجرای دعای توسل و نوحه را برایش تعریف کرد. صبح که بیدار شدم، حسین به من گفت: حاضری این نوحه را در حضور امام خمینی هم بخوانی؟ گفتم: ای بابا! مگر مرا در جماران راه می‌دهند که بخواهم در آنجا نوحه بخوانم؟! حسین گفت: تو کاری نداشته باش و خودت را برای رفتن به تهران و دیدار با امام آماده کن. چند روز بعد با سید حسین و گروهی از عشایر خوزستان برای تجدید بیعت با امام خمینی به جماران رفتیم و آن نوحه را در آنجا اجرا کردم و بسیار جا افتاد. در همین روز، چندین بار از صدا و سیما پخش شد و این نبود، جز اشعار خوب و برجسته حاج آقا معلمی.

نوحه ها را در شب های عملیات می سرودم

معلمی درباره نحوه سرودن اشعارش گفته بود:

 در شب‌ های عملیات نوحه‌ها تهیه و رمز عملیات در آنها گنجانیده می‌شد که بسیار هم مورد توجه قرار می‌گرفت؛ یادم هست در عملیات والفجر مقدماتی، نیاز به نوحه‌ای بود که رمز عملیات آن «یا الله» بود.

من در همان قرار گاه نشستم و بلافاصله شعر را سرودم. چند دقیقه بعد با حاج صادق تمرین کردیم و او هم آن را در همانجا خواند و فیلمبرداری شد و با اعلام عملیات، بلافاصله آن نوحه هم پخش شد. تیتر آن این بود:

«عزم سفر دارند این گردان حزب الله       با رمز یا الله یا الله یا الله»

معلمی دفتر شعر خود را برای همیشه بست

کتاب های «خونین نامه‌ عاشقان حسین» از انتشارات سپاه پاسداران، «وادی عشق» و «شفق خونین» از انتشارات دارالهدی برگرفته از شعر های این شاعر انقلابی می باشند.

سر انجام حبیب الله معلمی که به فردوسی جنگ نیز معروف است، سه شنبه، سوم چهارم تیرماه سال 92 در سن 87 سالگی در حالی که از هفته های گذشته به دلیل بیماری در بیمارستان نفت اهواز بستری شده بود، جان به جان آفرین تسلیم و دار فانی را وداع گفت./9464/پ201/س

/ پایان خبر /
نظرات 1 + ارسال نظر
ابراهیم جمعه 14 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 03:15

خوبه بیشتر از اینا استفاده کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد