مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

اقدامات با ارزش‌تر از طلا

اقدامات با ارزش‌تر از طلا  

 

کرم زاده

آنچه در لندن اتفاق افتاد، تنها به "مرداد افتخارآفرین" ختم نشد. در کنار افتخارآفرینی ورزشکاران ایرانی در المپیک پکن که سبب شد ورزش ایران طلایی‌ترین دورانش را پس از انقلاب اسلامی رقم بزند، کاروان رییسعلی دلوار هم متشکل از جانبازان و معلولان ایرانی هم در بازی های پارالمپیک نتایج افتخرآفرینی کسب کردند تا لندن به شهری خاطره‌آمیز برای ورزش ایران تبدیل شود.

دو هفته پس از آنکه کاروان ایران موفق شد با 4 طلا، 5 نقره و 3 برنز در جایگاه هفدهم ورزش جهان قرار بگیرد، کاروان ورزشکاران معلول و جانبازان ایران هم توانست با 10 طلا، 7 نقره و 7 برنز در مکان یازدهم قرار گیرد تا بهترین نتیجه تاریخ پارالمپیک ایران در این دوره از بازی‌ها رقم بخورد.

 

* کم مدال‌تر از سیدنی اما بهتر از سیدنی

هر چند بهترین دوره حضور کاروان معلولان و جانبازان ایران از لحاظ دریافت مدال طلا در بازیهای پارالمپیک به بازی‌های سیدنی در سال 2000 بر می‌گردد اما ایران در آن سال با وجود دریافت 12 طلا در رده 21 دنیا قرار گرفت. تا پیش از بازی‌های سال 2012 بر اساس قانون در رشته‌های مختلف در کلاس‌های گوناگون به ورزشکاران اول تا سوم مدال داده می‌شد اما در سال 2012 و با تصمیم کمیته بین المللی پارالمپیک با ادغام کلاس‌ها، تعداد مدال‌ها هم کمتر شد و به همین خاطر ایران با وجود دریافت مدال طلای کمتر در این دوره از بازی‌ها اما بهترین رتبه را در تاریخ حضورش در این بازیها کسب کرد.

جدا از کسب مدال‌های رنگارنگ و رتبه‌ای تاریخی، پراکندگی رشته‌های مدال آور هم برای ورزش ایران مهمترین نکته بود. کسب مدال در رشته‌های وزنه‌برداری، دوومیدانی، تیراندازی، فوتبال هفت نفره، تیراندازی با کمان و والیبال نشسته نشان از پراکندگی موفقیت ایران در رشته‌های مختلف بود.

در سال 2012 و با تصمیم کمیته بین المللی پارالمپیک با ادغام کلاس‌ها، تعداد مدال‌ها هم کمتر شد و به همین خاطر ایران با وجود دریافت مدال طلای کمتر در این دوره از بازی‌ها اما بهترین رتبه را در تاریخ حضورش در این بازیها کسب کرد

* آه افسوس بر سرنوشت والیبال نشسته

محمود خسروی وفا را باید مرد شماره یک ایران در رشته‌های معلولان و جانبازان دانست؛ فردی که از جمله مدیران قدیمی ورزش است و پس از مجروحیت در مبارزه با دشمن سالهاست ریاست کمیته ملی پارالمپیک را بر عهده دارد. او معتقد است، گل رشته‌های بازی های پارالمپیک والیبال نشسته است. از قضا ایران هم در این رشته قهرمان بلامنازع جهان است. کسب پنج قهرمانی در رقابتهای والیبال نشسته پارالمپیک، قدرت ایران را بر همه دیکته کرده. اتفاقا در لندن هم همه شانس والیبال نشسته ایران را برای کسب طلای این بازیها بیشتر از تمامی دیگر کشورها می‌دانستند اما شکست غیرمنتظره در دیدار نهایی مانع از کسب طلای "گل رشته‌های پارالمپیک" شد و شاید این افسوس بزرگ ورزش ایران پس از پایان این بازی‌ها باشد.

* اقدام تحسین‌برانگیز

مهرداد کرم زاده نه به خاطر مدال نقره‌اش، بلکه به خاطر ارزش کار بالایش در این بازیها نامش را در ورزش ایران جاودانه کرد. کرم‌زاده در مراسم دریافت مدال بازی‌ها با ارج نهادن به ارزشهای والای اسلامی از دست دادن با "کیت میدلتون" عروس ملکه بریتانیا خودداری کرد و خیلی محترمانه حافظ ارزش‌های دینی شد، آن هم در شرایطی که چند هفته قبل یکی، دو نفر از قهرمانان ورزشی ایران پس از کسب مدال بر خلاف شرع عمل کردند. با این حال بازتاب گسترده حرکت ارزشمند کرم‌زاده، سپاس ویژه رهبر انقلاب را هم به همراه داشت و ایشان در پیام تبریک‌شان با اشاره به این حرکت قهرمان ایرانی نوشتند: "پایبندی‌هایی که به ارزش‌ها و احکام اسلامی نشان دادید نیز درخور قدردانی و سپاس جداگانه است."

پارالمپیک

کرم‌زاده هم که تا چند روز به خاطر این حرکت در روزنامه های مختلف غربی مورد عتاب قرار گرفته بود، پس از بازگشت به ایران در تشریح اتفاقات آن روز گفت: پس از کسب عنوان نایب قهرمانی در مسابقات، همسر شاهزاده ویلیام با بنده دیدار کرد و ضمن تبریک به تمام ایرانیان برای کسب این مدال نقره چند دقیقه ای با من صحبت کرد.وی در ادامه افزود: در این دیدار من به همسر شاهزاده ویلیام اعلام کردم که یک مسلمان هستم و در خصوص حدود ارتباطات بین زن و مرد در اسلام برای او توضیح دادم و اعلام کردم که امکان دست دادن در زمان اهدای جوایز وجود ندارد.برنده نشان نقره پرتاب دیسک ایران در پارالمپیک لندن گفت: عروس ملکه انگلستان از این موضوع ابراز اطلاع کرد و این مطالبی که تحت عنوان بی احترامی من به وی و یا بی تفاوتی خانم میدلتون نسبت به بنده مطرح شده است، صحت ندارد.کرم زاده از تماس برخی افراد نا شناس با تلفن منزلش خبر داد و گفت: متاسفانه پس از بازگشت به ایران برخی افرادی که قصد سو استفاده سیاسی از این مسئله را دارند و مسلمانی خود را فراموش کرده اند در تماس با تلفن منزل و همراهم از الفاظی زشت و زننده استفاده می کنند که این مسئله آرامش من و خانواده ام را سلب کرده است.وی ضمن انتقاد از این افراد افزود: اینکه برخی افرادی که نمی دانم شماره من را از کجا آورده اند، به من که سلامتی خود را برای به اهتزاز در آوردن پرچم کشورم به خطر انداخته ام، بی احترامی می کنند، کاری ناشایست است و به جای خوشحالی از موفقیت در پارالمپیک درگیر حواشی شده ام.برنده نشان نقره پرتاب دیسک ایران در پارالمپیک لندن تصریح کرد: طی این 2 روز بارها تصمیم گرفتم تلفن خود را خاموش کنم، ولی به احترام میلیون ها ایرانی که برای موفقیت من دعا کرده اند، جوابگوی آنها خواهم بود. کرم زاده گفت: احسان حدادی با من تماس گرفت و گفت برخی از همین افراد در تماس با وی گفته اند که در کلاس کاری حدادی نیست که با یک آدم «چلاق» مانند من رفت و آمد کند که من برای این دسته اشخاص متاسفم.وی در پایان گفت: در یکی از این تماس ها کسی به من گفت که برای اینکه میلیون ها سکه از دولت بگیرم با همسر شاهزاده ویلیام دست نداده ام، اما واقعیت این است که من تنها اعتقادات دینی خود را بیان کردم و حتی به وی بی احترامی هم نکردم.

حرکت ارزشمند کرم‌زاده، سپاس ویژه رهبر انقلاب را هم به همراه داشت و ایشان در پیام تبریک‌شان با اشاره به این حرکت قهرمان ایرانی نوشتند: "پایبندی‌هایی که به ارزش‌ها و احکام اسلامی نشان دادید نیز درخور قدردانی و سپاس جداگانه است."

و در پایان شاید معرفی مدال‌آوران ایرانی در پارالمپیک، حداقل کاری باشد که یک رسانه می‌تواند انجام بدهد:

پارالمپیک

مدال طلا:

زهرا نعمتی (تیراندازی) ـ جلیل باقری جدی (پرتاب وزنه) ـ پیمان نصیری (دوی 1500 متر) ـ محمد خالوندی (پرتاب نیزه کلاس F57/58) ـ محسن کائیدی (پرتاب نیزه کلاس F33/34) ـ جواد حردانی (پرتاب دیسک) ـ نادر مرادی (وزنه‌برداری ـ دسته 60- کیلوگرم) ـ علی حسینی (وزنه‌برداری ـ دسته 75- کیلوگرم) ـ مجید فرزین (وزنه‌برداری ـ دسته 82.5- کیلوگرم) ـ سیامند رحمان (وزنه‌برداری دسته 100+ کیلوگرم)

مدال نقره:

محسن کائیدی (پرتاب وزنه) ـ مهرداد کرم‌زاده (پرتاب دیسک) ـ سجاد نیک‌پرست (پرتاب نیزه کلاس F12/13) ـ کامران شکری سالاری (پرتاب نیزه کلاس F42) ـ عبدالرضا جوکار (پرتاب نیزه کلاس F52/53) ـ روح‌الله رستمی (وزنه‌برداری دسته 67.5- کیلوگرم) ـ تیم ملی والیبال نشسته

مدال برنز:

تیم ملی ریکرو بانوان ـ جواد حردانی (پرتاب وزنه) ـ فرزاد سپهوند (پرتاب دیسک کلاس F44) ـ علی محمدیاری (پرتاب دیسک کلاس F54/55/56) ـ علی صادق‌زاده (وزنه‌برداری دسته 100- کیلوگرم) ـ ساره جوانمردی (تیراندازی 10 متر) ـ تیم ملی فوتبال 7 نفره

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد