مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

هشتم شهریور؛ پرواز دو کبوتر عاشق

هشتم شهریور؛ پرواز دو کبوتر عاشق 
هر ساله با فرا رسیدن هشتم شهریور، مردم ایران، صحیفه خونین خوبی ها و مظلومیت دو تن از بهترین فرزندان وطن را مرور می کنند. آری، هشتم شهریور، سالروز شهادت مظلومانه شهیدان، رجایی و باهنر است که روز مبارزه با تروریسم نامیده شده است. برای گرامیداشت مقام این عزیزان، که الگوهای شایسته دولتمردان در نظام اسلامی هستند، هفته اول شهریور، هفته دولت نام گذاری شده است تا یاد و خاطره آن بزرگواران برای همیشه در تاریخ زنده بماند.


دو ماه پس از فاجعه خونین هفتم تیر که در آن، شهید بهشتی، رئیس دیوان عالی کشور، به همراه 72 تن از مسئولان خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران، در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند، ایادی استکبار، توطئه خونین دیگری رقم زدند. ساعت سه بعد از ظهر هشتم شهریورسال 1360، هنگام برگزاری جلسه رئیس جمهور و نخست وزیر در دفتر نخست وزیری در خیابان پاستور، به ناگاه در انفجاری مهیب، آتش و خون درهم آمیخت و این دو کبوتر عاشق، رجایی و باهنر، از خاک به افلاک پرکشیدند. این حادثه، یک ماه پس از فرار بنی صدر و رجوی، سرکرده سازمان منافقین، از ایران رخ داد و از جمله عملیات های تروریستی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود.

رئیس جمهور شهید؛ رجایی

او در سال 1338، در رشته ریاضی لیسانس گرفت و به عنوان دبیر ریاضی مشغول به کار شد. رجایی ، معلمی بود که اندیشیدن را به دانش آموزانش می آموخت و به خاطر فعالیت های انقلابی خود، چندین سال از عمر گران بهایش را در زندان ها سپری کرد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1359، نماینده مردم تهران شد. وی مدتی وزیر آموزش و پرورش بود. و در 18 شهریور 1359 به نخست وزیری رسید. پس از عزل بنی صدر، در انتخابات سال 1360 ، به عنوان دومین رئیس جمهور ایران انتخاب شد و سرانجام در 48 سالگی به سوی معبود پرکشید.

نخست وزیر شهید؛ باهنر

او نیز همانند شهید رجایی، به خاطر مبارزات خود، سال هایی را در زندان های گوناگون سپری کرد. وی تحصیلات حوزوی و دانشگاهی داشت و پس از گرفتن لیسانس، دوره فوق لیسانس را در رشته امور تربیتی گذراند. و دکترای الهیات را آغاز کرد. محمد جواد باهنر، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدتی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان و نماینده مردم تهران در مجلس بود. او در کابینه شهید رجایی، وزیر آموزش و پرورش بود و پس از شهادت دکتر بهشتی، دبیر کل حزب جمهوری اسلامی شد. پس از عزل بنی صدر و انتخاب شهید رجایی به عنوان رئیس جمهور، دکتر باهنر نیز به نخست وزیری برگزیده شد. او در زمینه های مختلف آثار متعددی دارد. این فرزند برومند ایران زمین، در 48 سالگی به همراه یار دیرینه اش، شهید رجایی، از خاک و افلاک پرکشید.

سخنانی از امام و رهبری درباره شهیدان، رجایی و باهنر

امام خمینی رحمت الله علیه:
«( آقای رجایی و آقای باهنر) این طور نبوده که ریاست در آنها تأثیر کرده باشد؛ آنها در ریاست تأثیر کرده بودند؛ یعنی آنها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان، ریاست، آنها را نبرده بود تحت لوای خودش، و این یک درسی است که انسان باید از اینها یاد بگیرد.»(1)

آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی):

«من، شهید رجایی را به عنوان یکی از اسوه های بزرگ تقوا و اخلاص و ایمان می شناسم.» (2)
این دو عنصر خدمتگزار (رجایی و باهنر) را باید به عنوان عناصر فراموش نشدنی در تاریخ دولت و انقلاب خودمان همواره به یاد داشته باشیم.»(3)
«این دو بزرگوار، حقاً و انصافاً، از عناصر برگزیده و برجسته این کشور و نظام بودند. امتحان داده و دلسوز و مردمی بودند. وجودشان با آرمان های انقلاب آمیخته بود. طعم سختی ها را چشیده بودند. دوران مجاهدت و مبارزه برای پیروزی اسلام را با توفیقات و سربلندی پشت سر گذاشته بودند. همه اینها ارزش هایی بود که در این عزیزان وجود داشت.» (4)
«مرحوم شهید آقای رجایی و مرحوم آقای باهنر، حقیقتاً دو نمونه برجسته از یاران انقلاب و امام بودند».(5)

پی نوشت ها:

1. صحیفه نور، ج20، ص 35.
2. همان، ج 35، ص465.
3. همان، ج28، ص295.
4. همان، ج27، ص405.
5. همان، ج 26، ص428.

منبع: کتاب گلبرگ شماره 122
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد