مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

» درباره اخوان المسلمین سوریه

  » درباره اخوان المسلمین سوریه  

ماجرا ساده است. به مانند بسیاری چیزها! همه چیز از یک «اشتراک لفظی» شروع می‌شود. کلمه‌ای که معانی مختلف را در بر می‌گیرد. و در عرصه‌ی سیاسی – اجتماعی، نام‌هایی که به گروه‌های مختلف گفته می‌شود. مثلا آمریکا و رسانه‌های آمریکایی(مهم نیست دفتر و آدم‌هایش در ایرانند یا ژاپن و بلژیک و کانادا)، همه جریان‌های اسلام‌گرا را القاعده می‌نامند. همه را تروریست می‌نامند. رسانه‌های بی‌خاصیت و بی‌سواد ما هم بی‌فکر و بررسی، تکرار می‌کنند. نتیجه‌ی طبیعی این اوضاع این است که زبان دچار بحران می‌شود. مفاهمه و گفتگو سخت می‌شود. سوء تفاهم زیاد می‌شود.

«اخوان المسلمین» هم از این اصطلاحات سیاسی است. به خصوص اگر غرب تصمیم بگیرد علیه سوریه کاری کند. گروه‌های موسوم به اخوان در کشورهای مختلف از شمال آفریقا تا سوریه و حتی عراق و افغانستان شعبه دارد. ولی مانند بسیاری از گروه‌های اسلام‌گرای معاصر، ساختار تشکیلاتی منسجم و یکپارچه ندارد. این گروه‌ها جز در بخشی از تاریخ و عقاید کلی، ارتباط تشکیلاتی جدی با هم ندارند. در واقع گروه‌های جدا از همی هستند که تشابه اسمی دارند. البته برخی جریان‌هایشان به هم نزدیک‌ند و برخی دور. اما در مقام تصمیم و عمل و  حتی عقاید مستقل از هم هستند.

اخوان المسلمین سوریه هم از همین نوع است. سالیان دراز است که اپوزیسیون حکومت سوریه شده است. تنها اصل اساسی‌اش این مخالفت است. سایر نظام عقیدتی و عملی‌اش بر این مبنا تغییر کرده است. به همین علت است که قرابت‌هایی با سایر شاخه‌های اخوان دیده نمی‌شود. برخی بر این عقیده‌اند که حتی حمایت این گروه مشهور به اخوان سوریه از  جلبک‌های سال ۸۸ به دلیل بغض شدید علیه حکومت سوریه بوده است و نه شناخت و حمایت واقعی. این ضدیت تا آنجا در این گروه عمیق شده است که اساسا رویکرد ضد اسرائیلی خاصی در این گروه بر خلاف تقریبا تمامی شاخه‌های اخوان المسلمین، وجود ندارد. کار تا آنجا بالا گرفته است که اخوان المسلمین اردن، که یکی از ضد اسرائیلی‌ترین و جهادی‌ترین شاخه‌های اخوان المسلمین است، اخوان سوریه را تحت حمایت اسرائیل می‌داند که برای کم‌رنگ کردن حرکت ضد اسرائیلی توسط آنها تقویت می‌شود. این در حالی است که گروه‌های دیگری چون اخوان اردن و مصر نیز علی‌رغم مبارزه جدی با حکومت‌های دیکتاتورهای غرب‌زده‌شان، مواضع شدیدا ضد اسرائیلی دارند.

این اشاره‌ها برای این بود که وقتی در این شرایط پیچیده سوریه، رسانه‌های غربی اسم از اخوان می‌برند، من و شما آن تصور مثبت و اسلامی‌ای که از سایر شاخه‌های اخوان داریم، از این‌ها نداشته باشیم. همانطور که وقتی گروهی را القاعده می‌نامند، نباید به همین راحتی تصویر بدی در ذهنمان شکل بگیرد. خودمان برویم بررسی کنیم و بعد نام‌گذاری کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد