مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

حضور تاریخی ملت در حساس ترین پیچ تاریخ

شرکت بی نظیر مردم در انتخابات دشمن را مات کرد
حضور تاریخی ملت در حساس ترین پیچ تاریخ

اواخر تابستان امسال بود که مقام معظم رهبری در سفر به کرمانشاه، از تعبیر «عبور از پیچ تاریخی» در تحلیل تحولات منطقه و جهان استفاده کرده و تاکید کردند؛ ملت ایران می توانند در این مرحله حساس و تاریخ ساز نقشی تعیین کننده داشته باشند.
از آن زمان تا دیروز اتفاقات و فراز و نشیب های بسیاری در کشور رخ داد. از تهدیدهای مکرر به حمله نظامی تا ترور دانشمند هسته ای کشورمان، از صدور دو قطعنامه ضدایرانی و افزایش تحریم ها و فشارها تا حربه حقوق بشر و قطع خرید نفت؛ تا بلکه خللی در عزم راسخ جمهوری اسلامی ایران در سیاست خود وارد کرده و عبور از پیچ تاریخ را تبدیل به سکون و در صورت امکان سقوط کنند.

بی شک حماسه دیروز ایرانیان را می توان گامی بلند در این عبور تاریخی دانست و یک بار دیگر نشان داد آمریکا و دوستان اروپایی اش در تحلیل اوضاع و شرایط ایران به بیراهه می روند.
هنگامی که عقربه های ساعت 8 صبح را نشان داد، درب های حدود 47 هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور به روی مردم مشتاقی که برخی از آنان حتی از ساعتی قبل منتظر بودند، باز شد تا عملاً اصلی ترین مرحله انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شود.
حضور مردم در شعب اخذ رای به گونه ای بود که حتی رسانه های خارجی را نیز مجبور به اعتراف کرد و آنان در گزارش هایی که از ایران به سراسر جهان مخابره می کردند، از صف های طولانی در برخی مناطق تهران برای شرکت در انتخابات خبر دادند.
شرایط نامساعد جوی در برخی نقاط کشور نیز مانع از حضور گسترده مردم در انتخابات نشد. در شهرستان خلخال در حالی که برف و کولاک حتی برخی راه های روستایی را بسته بود، به همت مسئولین و دست اندرکاران انتخابات، کار رای گیری در موعد مقرر انجام و مردم موفق به حضوری باشکوه در پای صندوق های رای شدند. در مهاباد نیز مردم زیر بارش شدید برف برگ زرینی را در کارنامه نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رقم زدند.
در شهرستان کوهرنگ نیز شرایط جوی باعث شد هلی کوپترها نتوانند صندوق های اخذ رای را به 15 روستای کوهستانی آن برسانند اما دو اکیپ از مجریان انتخابات با 5 ساعت پیاده روی مانع از آن شدند که واجدین شرایط این روستاها از دادن رای محروم شوند.
از همدان نیز خبری رسید مبنی بر اینکه پیرمردی در سن 100 سالگی پس از شرکت در انتخابات دارفانی را وداع گفت تا نشانی افتخارآمیز از این باشد که مردم تا آخرین نای خود پای انقلاب و نظام ایستاده اند و پیران این سرزمین نیز در حماسه دیروز دوشادوش جوانان شریک بوده اند؛ حتی اگر یک قرن از عمرشان سپری شده باشد.
در بیرجند نیز یک عروس و داماد با حضور در یکی از شعب اخذ رای، در انتخابات شرکت کردند.
در تهران، از بعدازظهر حضور مردم در شعب اخذ رای به شکل چشم گیری افزایش داشت و گزارش های رسیده حاکی از صف های طولانی در برخی از شعب بود. حضور این موج از رای دهندگان باعث شد تا این شعب تقاضای تعرفه بیشتر و در برخی موارد صندوق اضافی کنند.
از جمله نکات جالب و قابل توجه حضور خانوادگی افراد در شعب اخذ رای و انداختن برگ رای والدین، توسط کودکان در صندوق ها بود که با شور و شوق فراوانی هم انجام میگرفت. برخی از مادران شهدا نیز در حالی پای صندوق های رای حاضر شده بودند که قاب عکس فرزند خود را نیز به همراه آورده بودند.
آرامش و امنیت کامل در شعب اخذ رای را نیز باید یکی از مهم ترین ویژگی های نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی دانست.
در حالی که مهلت قانونی رای گیری تا ساعت 18 دیروز اعلام شده بود، در بسیاری از حوزه های انتخابیه از جمله تهران ابتدا تا ساعت 20 و سپس تا ساعت 22 تمدید شد.
حضور شخصیت ها
ظهر دیروز آیت الله احمد جنتی ـ دبیر شورای نگهبان ـ رای خود را به صندوق انداخت و پس از آن در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توصیه های کامل به ناظران شورای نگهبان شده است و ما مطمئن هستیم که آنان به وظایف خود عمل می کنند زیرا ما این افراد را با اطمینان انتخاب کرده ایم و آنان را توجیه کرده ایم که مراقب باشند تا خطایی صورت نگیرد و اگر صورت گرفت نیز با آن برخورد کنند.
همچنین وی از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی مستقر در شورای نگهبان بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت های ناظران شورای نگهبان در سراسر کشور قرار گرفت.
همچنین جمعی از مراجع تقلید نظیر آیات عظام علوی گرگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، صافی گلپایگانی، سبحانی و حسینی زنجانی برای انتخاب نمایندگان مورد نظر خود در مجلس نهم، رای خود را به صندوق انداختند.
محمدرضا رحیمی ـ معاون اول رئیس جمهور، آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی ـ رئیس سابق قوه قضائیه، آیت الله محمد یزدی ـ رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله مهدوی کنی ـ رئیس مجلس خبرگان رهبری، آیت الله جوادی آملی ـ از اساتید حوزه، آیت الله عباس واعظ طبسی ـ تولیت آستان قدس رضوی، محسن رضایی ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید حسن خمینی، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی امام جمارانی نماینده اسبق ولی فقیه در سازمان اوقاف و امام جمعه مسجد جامع جماران، علی اکبر صالحی ـ وزیر امور خارجه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی ـ رئیس جمهور پیشین کشورمان، آیت الله ابراهیم امینی ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله مقتدایی ـ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، آیت الله محی الدین حائری شیرازی ـ عضو مجلس خبرگان، آیت الله نمازی ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سیداحمد علم الهدی ـ امام جمعه مشهد، علی آبادی ـ رییس کمیته ملی المپیک، لطف الله فروزنده ـ معاون توسعه مدیریت و منابع نیروی انسانی رییس جمهور، رامین مهمان پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه و سردار نقدی ـ رییس سازمان بسیج مستضعفین از جمله مقامات و شخصیت های کشورمان بودند که دیروز در پای صندوق های رای حاضر شدند.
اکبر هاشمی-رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام- نیز از دیگر شخصیت هایی بود که روز گذشته رای خود را به صندوق انداخت و در اظهارنظری تاسف برانگیز که با استقبال گسترده رسانه های بیگانه و بخصوص فتنه گران مواجه شد، گفت: انشاء الله نتیجه انتخابات همانی که مردم می خواهند و رأیی که مردم به صندوق می اندازند باشد و اگر همان باشد، انشاء الله مجلس خوبی خواهیم داشت.
همچنین، علی لاریجانی ـ رئیس مجلس شورای اسلامی ـ از حوزه انتخابیه خود یعنی شهر قم در انتخابات شرکت کرد و پس از انداختن رای خود به صندوق شماره یک مستقر در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، گفت: انتخابات نماد شخصیت ایران است و میدان دشمنی نیست.
وی در جمع خبرنگاران، گفت: در شرایطی که دشمنان نگاه وسوسه آمیزی به کشور اسلامی ایران دارند، باید با رفتارهای خود بفهمانیم که همه ما در عصر صیانت از حقوق ایرانی ملت و مسئولان نظام با اتحاد و هماهنگی با یکدیگر در راستای سازندگی کشور تلاش می کنیم و کسی نمی تواند منکر این موضوع شود.
دستگیری خرابکاران
ظهر دیروز رئیس کمیته امنیت انتظامی ستاد انتخابات استان تهران از دستگیری 10 نفر که برای انجام عملیات خرابکارانه وارد کشور شده بودند طی 5 روز گذشته توسط دستگاه های امنیتی کشور خبر داد.
محمدتقی باقری رئیس کمیته امنیت انتظامی ستاد انتخابات استان تهران در محل این ستاد در نشست خبری در خصوص عمده تهدیدات انجام شده نیز گفت: تهدیدات مختلفی از سوی دشمنان انجام شده که از جمله آن می توان به بمب گذاری و یا اقدامات تروریستی اشاره کرد که همه این افراد توسط مراجع ذیصلاح شناسایی شدند.
وزیر کشور: شاهد صف های مردم بودیم
مصطفی محمدنجار در گفت وگویی، با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس نهم اظهار کرد: حضور ملت شریف ایران، مجریان و خادمان را شرمنده کرد.
وی ضمن تشکر از ناظران و فعالان 47 هزار شعبه اخذ رای در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به آماری که از ساعت 8 صبح از استانداران و فرمانداران دریافت کرده ایم، شاهد صف بستن مردم در شعبه ها از پیش از ساعت 8 بوده ایم.
وزیر کشور با اشاره به اینکه در برخی استان ها مثل آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، لرستان و زنجان با بارش برف و باران روبه رو هستیم، خاطرنشان کرد: در چنین هوایی هم مردم با شور و نشاط بسیاری حتی زیر برف، برای ریختن آرای خود به صندوق ها صف تشکیل داده اند.
نجار اظهار کرد: شور و نشاط انتخاباتی را در عین وجود فضایی آرام شاهد هستیم که نشان دهنده پایبندی مردم به قانون و فرهنگ بالای مردم و جامعه ماست.
وی با اشاره به تلاش های دشمنان با اعمال فشار و تهدید و تحریم علیه ایران، تصریح کرد: دشمنان انتخابات را هدف گرفته بودند تا مردم عقب نشینی کنند و در انتخابات حضور نداشته باشند، پس هرآنچه توانستند، خرج کرده و سیاه نمایی کردند تا یاس و تردید در دل مردم ایجاد کنند اما ملت ایران با حرکتی حماسی، حماسه بزرگی را خلق کردند و سیلی بزرگی را به گوش استکبار جهانی زد و آنها را گیج و مبهوت کرد. مردم با حضور خود نشان دادند، تحریم، تهدید و فشار اثر ندارد و استکبار جهانی باید بداند در کارش ناکام شده است.
وزیر کشور در ادامه، درباره بحث امنیت انتخابات نیز اظهار کرد: از دو سال پیش در وزارت کشور سعی کردیم که اجرای قانون را نه کم و نه زیاد مورد توجه قرار دهیم و هم اکنون مشکلی از لحاظ امنیتی وجود ندارد. امنیت ما بومی و مردمی است و البته باید از نیروهای امنیتی و انتظامی نیز تشکر کرد.
نجار همچنین در پاسخ به این پرسش که«اگر انتخابات در برخی حوزه ها به دور دوم کشیده شود، برگزاری آن چه زمانی خواهد بود؟» گفت: بعد از اینکه نتایج، جمع بندی شود و به تایید شورای نگهبان برسد، ظرف یک ماه، زمان مرحله دوم را مشخص می کنیم.
تمدن: رکورد جدید در تهران
استاندار تهران، میزان مشارکت مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را فراتر از حد انتظار و بیشتر از میزان مشارکت در انتخابات مجلس هشتم دانست.
مرتضی تمدن در جمع خبرنگاران گفت: بدون تردید میزان حضور مردم در مقایسه با انتخابات دوره قبل مجلس شورای اسلامی بسیار بیشتر است و حداقل در تهران، رکورد جدیدی را در مشارکت مردم به جا خواهیم گذاشت.
وی افزود: بر اساس تجربه و متناسب با حضور مردم در دوره های قبلی انتخابات، به تعدادی از شعبه ها تعرفه بیشتر داده بودیم اما آنها هم اعلام کردند که نیاز به تعرفه های جدید دارند.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی از حضور پرشور مردم در انتخابات مجلس خبر داد و وضعیت امنیتی انتخابات را مطلوب اعلام کرد.
سردار احمدرضا رادان تصریح کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، ماموران نیروی انتظامی در سراسر کشور در تمامی شعب اخذ رای حضور داشتند و در برخی از شعب اخذ رای مردم قبل از شروع ساعت رای گیری در صف ایستاده بودند.
وی با بیان اینکه مردم ولایت مدار بار دیگر با حضور باشکوه در انتخابات مشت محکمی بر دهان دشمنان داخلی و خارجی زدند، در تشریح وضعیت امنیتی انتخابات اظهار کرد: خوشبختانه تا این لحظه هیچ گزارش یا مورد خاصی ارسال نشده است و وضعیت امنیتی انتخابات مطلوب است.
تخمین میزان مشارکت
تا لحظه تنظیم این گزارش و بر اساس اخبار و گزارش های غیررسمی دریافتی از منابع کیهان، در سراسر کشور حدس زده می شود بیش از 65 درصد واجدین شرایط و در تهران حدود 40 درصد در انتخابات شرکت کرده اند. همچنین از 207 حوزه انتخابیه،مشارکت در 160 حوزه در حد عالی و بسیار خوب بوده است. دست اندرکاران انتخابات اعلام کرده اند تا زمان جمع بندی نهایی و دقیق، نمی توانند عدد و رقمی در مورد میزان مشارکت اعلام کنند.
همچنین کلیه مدارس تهران برای شمارش آراء، امروز تعطیل اعلام شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد