مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

روز سخت سفارت انگلیس در تهران


تسخیر سفارت انگلیس
دیروز تهران صحنه اعتراضات شدیدتر از گذشته علیه انگلیس و تلاش عده ای برای تسخیر سفارتخانه این کشور بود؛ اعتراضاتی که هرچند حامیانی داشت اما وزارت امور خارجه کشورمان از آن ابراز تاسف کرد.

روز گذشته اعلام شد که جمعی از بسیجیان در مقابل سفارت انگلیس در تهران تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد. شاید در ابتدا به نظر می رسید که این تجمع نیز همچون تجمعات گذشته خواهد بود اما چنین نشد و پس از ساعتی، تعدادی از تجمع کنندگان با یورش به سمت سفارت انگلیس، وارد آن شدند.

این افراد پرچم انگلیس را از بالای سردر سفارتخانه این کشور پایین کشیدند و پرچم جمهوری اسلامی ایران را به جای آن نصب کردند. آنها همچنین در اعتراض به برخی اخبار منتشر شده از بی بی سی، فعالیت برخی تاسیسات ماهواره ای نصب شده در این سفارتخانه را تخریب و متوقف کردند

با آتش زدن یک دستگاه خودروی پارک شده در محوطه سفارتخانه انگلیس، شعله های آتش و دود حاصل از آن از پشت دیوارهای این سفارتخانه نیز قابل رویت بود.

با تشدید اعتراضات و بالا گرفتن کار، نیروی انتظامی تلاش کرد تا کنترل اوضاع را در دست بگیرد اما توفیق چندانی نداشت، چنانچه پس از آرام تر شدن موقتی اوضاع، باز هم درگیری هایی میان تجمع کنندگان و نیروهای پلیس حاضر در محل صورت گرفت.

در مقابل سفارتخانه انگلیس همچنان اوضاع به هم ریخته بود. تجمع کنندگان از داخل خیابان فردوسی و بالای در و دیوار سفارتخانه شعارهایی نظیر "ماشاءالله حزب‌الله"، "این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده"، "وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد"، "الله اکبر" و "مرگ بر انگلیس" سر می دادند و خواستار روشن شدن وضعیت ورود کنندگان به سفارت انگلیس و آزادی آنها بودند.

کنترل اوضاع برای پلیس مشکل شده بود بطوریکه سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز برای کمک به نیروهای خود و راضی کردن تجمع کنندگان برای ترک محل، به میان آنها آمد. نیروی انتظامی از تجمع کنندگان خواست که محل را ترک کنند تا بتوان افراد حاضر در سفارتخانه را خارج کنند.

بدین ترتیب جمعی از معترضان محل مقابل سفارتخانه را به سمت میدان فردوسی ترک کردند و با کمتر شدن جمعیت حاضر، درب سفارتخانه برای لحظاتی باز شد و تعدادی از افراد به بیرون از سفارتخانه هدایت شدند. اما باز شدن درب سفارتخانه نتیجه دیگری هم داشت و آن، برپا شدن شور دوباره تجمع کنندگان باقیمانده در مقابل سفارت انگلیس بود.

همین خشم دوباره موجب شد تا درگیری ها میان تجمع کنندگان و پلیس بیشتر شود و عده دیگری بتوانند با رساندن خود به در و دیوار سفارتخانه، از آن بالا بروند و وارد سفارتخانه شوند.

تسخیر سفارت انگلیس

از سوی دیگر، جمع دیگری نیز در مقابل باغ قلهک جمع شده بودند و شعارهای ضد انگلیسی سر می دادند که تعدادی از آنها نیز وارد باغ قلهک شدند. آنطور که تجمع کنندگان می گفتند، 5 یا 6 نفر از کارمندان مستقر در باغ قلهک به دست معترضان افتادند که پس از ساعتی، بهماموران نیروی انتظامی تحویل داده شدند و پلیس نیز این افراد را به نماینده ای از سفارت انگلیس تحویل داد.

در مقابل سفارتخانه انگلیس همچنان اوضاع به هم ریخته بود. تجمع کنندگان از داخل خیابان فردوسی و بالای در و دیوار سفارتخانه شعارهایی نظیر "ماشاءالله حزب‌الله"، "این همه لشگر آمده به عشق رهبر آمده"، "وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد، ارتش دنیا نتواند که جوابم دهد"، "الله اکبر" و "مرگ بر انگلیس" سر می دادند و خواستار روشن شدن وضعیت ورود کنندگان به سفارت انگلیس و آزادی آنها بودند.

این وضعیت به همین منوال ادامه داشت تا حضور ماموران گارد ویژه نیروی انتظامی در محل شدت یافت و بدین ترتیب حدود ساعت 9 شب، تجمع مقابل سفارت انگلیس و باغ قلهک با دخالت پلیس پایان یافت تا تلاش برای خروج افراد از داخل این دو مکان مجددا آغاز شود.

این تجمعات و ورود افراد به داخل سفارت انگلیس حامیانی داشت و حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی یکی از این حامیان بود. وی مصوبه اخیر مجلس مبنی بر کاهش روابط ایران با انگلیس را پاسخی به توطئه های دویست ساله این کشور علیه ایران عنوان کرد.

« وزارت امور خارجه ضمن احترام به قوانین و مقررات بین المللی و با تاکید بر مصونیت اماکن دیپلماتیک، بر تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران به حفاظت و صیانت از اماکن و ماموران دیپلماتیک تاکید می نماید. بدیهی است از طریق مجاری قانونی و مبادی ذیربط موضوع مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.»

رسایی شب گذشته دقایقی در مقابل سفارت انگلیس حاضر شد و در گفت و گویی با خبرنگاران اظهار کرد: « مصوبه مجلس خشم مردم و دانشجویان را کنترل کرد. اگر دولت انگلیس عاقل باشد نه تنها نباید نسبت به مصوبه برخورد بدی داشته باشد بلکه باید تشکر کند که تا حدودی خشم ملت را خنثی کرد. اگر انگلیس بخواهد بیش از این زبان‌درازی کند مسوولان نمی‌توانند آتش خشم ملت را کنترل کنند.»

وی همچنین از حضور فرزندان برخی مسئولان در انگلستان انتقاد کرد و گفت: «اینک مسئولان باید توجه داشته باشند که فرزندان‌شان که در انگلیس تحصیل می کنند را به ایران برگردانند. حضور فرزندان مسئولان در انگلیس دهن کجی به ملت ایران است.»

اما اتفاقات دیروز، واکنش های متفاوتی را هم در پی داشت؛ چنانچه وزرات امور خارجه کشورمان با انتشار بیانیه ای بر تعهد ایران به حفاظت و صیانت از اماکن و ماموران دیپلماتیک تاکید و از اتفاقات پیش آمده ابراز تاسف کرد.

تسخیر سفارت انگلیس

در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان آمده است: « در پی تجمع اعتراض آمیز دانشجویان در مقابل سفارت انگلیس در تهران که منجر به تظاهرات خارج از کنترل گردید، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از برخی رفتارهای غیرقابل قبول معدودی از معترضین که علیرغم تلاش نیروی انتظامی و تقویت نیروهای حفاظت کننده از سفارت صورت پذیرفت، ابراز تاسف نموده و از مسئولین امر خواسته شده است تا اقدامات و بررسی های فوری و ضروری در این رابطه به عمل آورند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: « وزارت امور خارجه ضمن احترام به قوانین و مقررات بین المللی و با تاکید بر مصونیت اماکن دیپلماتیک، بر تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران به حفاظت و صیانت از اماکن و ماموران دیپلماتیک تاکید می نماید. بدیهی است از طریق مجاری قانونی و مبادی ذیربط موضوع مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.»

از سوی دیگر، وزارت امور خارجه انگلیس نیز واکنش تندی به این مساله نشان داد بیانیه ای صادر کرد.

وزارت امور خارجه انگلیس در این بیانیه مدعی شد: « حمله ای توسط بخش قابل توجهی از تظاهرکنندگان به ساختمان سفارت انگلیس در تهران انجام شده و املاک ما در تهران تخریب شده است. توسط این حرکت به ما تعرض شده که این غیرقابل قبول است و آن را محکوم می کنیم.»

همچنین وزارت امور خارجه انگلیس در این بیانیه آورده است: « طبق قوانین بین المللی شامل کنوانسیون وین، دولت ایران باید وظیفه مشخصی در جهت حمایت از دیپلمات ها و سفرای ما در این کشور داشته باشد و ما انتظار داریم که آنها به سرعت وارد اقدام شده و وضعیت را تحت کنترل خود درآورده و امنیت کارکنان و املاک ما را تامین کنند.»

به نظر می رسد که روابط ایران و انگلیس وارد فاز تازه ای شده است و باید دید که چالش پیش آمده به دست معترضان خشمگین سپرده خواهد شد یا راه حل های دیپلماتیک اتخاذ می شود.

برای اطلاع از آنچه که دیروز در خیابان فردوسی و قلهک تهران گذشت، اینجا را بخوانید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد