مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

آثار اخروی اعتکاف

آثار اخروی اعتکاف : 

آمرزش گناهان : (توبه) "وَ مَن اعتَکِف ایماناً وَ احتِساباً   غَفَرَ لَهُ ما تَقّدَمَ مِن ذَنبِهِ" اعتکاف از روی ایمان و یقین،   باعث مغفرت معتکف می شود.

نزدیکی به خدا: در حدیث معراج، خداوند از پیامبر خود   سؤال    می کند "آیا از آثار گرسنگی و سکوت و خلوت   مطلع هستی؟" سپس جواب می دهد که، "یکی از   آثار آن، تقرب بنده به سوی من (خدا) است."گرسنگی،    سجده ، سکوت از غیر کلام خدا و خلوت، همگی در اعتکاف    جمع هستند و با این اعمال به خدای سبحان تقرب می  جویند.

جلب محبت خدا: یکی از آثار برجسته اعتکاف، حب خداوند  تبارک تعالی است "وَ الذّینَ امَنُوا اَشَّدُ حُبّاً لِلّه؛ (بقره :165)  آنان که ایمان آورده اند شدیداً دوست دار خدا هستند."

تحصیل بهشت الهی: "وَ الذّینَ هُم عَلی صَلواتِهِم یحافظون  اوُلئِکَ هُم الوارِثونَ الذّینَ یرِثُونَ الفِردوُسَ هُم فیها خالِدوُن؛  آنان  که از نمازهایشان محافظت می کنند آنان وارثان اند  آنانی که بهشت را به ارث می برند و در آن جاودانند (مؤمنون  : 9-11)."بی شک اگر معتکف، بتواند در ایام اعتکاف، آن طور  که باید و شاید رفتار نماید و رضایت حق تعالی را جلب کند؛  به  درجاتی که برای مؤمنان، در نظر گرفته شده، خواهد  رسید.

آثار فردی اعتکاف:

تقویت اراده: از آثار حتمی اعتکاف در زندگی فردی انسان، تقویت اراده آدمی است. کسی که مدتی، بر خلاف خواست درونی خویش، خود را در محلی حبس و از بسیاری از امور چون حرف زدن در غیر امور عبادی که به طور طبیعی، تمایل به آنها دارد، پرهیز نماید، خود به خود تمرینی است برای اجتناب از بسیاری خواهشهای نفسانی دیگر.

انس با معنویات: در پرتو اعمالی چون اعتکاف، کم کم ارتباط روانی خاصی بین انسان و مسجد، قرآن، نماز، نماز شب و ادعیه به وجود می آید. به نحوی که انسان مشتاق ارتباط با این امور شده دوری از آنها برایش سخت می گردد.

دوری از غفلت: اعتکاف عبادتی چون نماز و به قول قرآن ذکر الله "اَقِمِ الصّلاةَ لِذِکری" (طه:14) را در بردارد. ذکر، همان دوری از غفلت است، "اِقتَرَبَ لِلنّاسِ حِسابُهُم وَ هُم فِی غِفلَةٍ مُعرِضونَ؛ رسیدگی به حساب انسانها نزدیک و مردم در غفلت به سر می برند (انبیاء :1)."

تواضع و فروتنی: اگر انسان بتواند در طول اعتکاف، خود را در دایره بیکران هستی، کوچک ببیند، استکبار و غرور از او رخت بر می بندد.

آثار دنیوی اعتکاف ( اجتماعی )

کاهش جرم و فساد: به عقیده جرم شناسان اجتماعی، بسط و گسترش مسایل معنوی، باعث کم شدن جرم و فساد در جوامع می گردد. اعتکاف در این میدان می تواند نقش مهمی ایفا کند؛ زیرا مشتمل بر چند عبادت است و آثار معنوی ویژه ای حتی بر افراد غیر معتکف بر جای می گذارد.

آشنایی و برقراری ارتباط دوستانه: حضور مؤمنین شهر در چند مسجد، فرصتی است که مؤمنان یکدیگر را بشناسند و ارتباط دوستانه پیدا نموده و از آثار اخوت اسلامی برخوردار شوند. این اثر را به راحتی می توان از لابلای خاطرات منتشر شده معتکفان به دست آورد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد