مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

«سردار هور»

http://www.p30javan.comبه یاد سردار هور  شهید علی هاشمی

شهید «علی هاشمی» ملقب به «سردار هور» یکی از حماسه‌آفرینان هشت سال دفاع مقدس است که به دلایل امنیتی تا پس از سقوط دیکتاتوری صدام در گمنامی به سر می‌برد، به گفته محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرّی‌ترین عملیات تاریخ دفاع مقدس را جوانان دشت آزادگان به فرماندهی علی هاشمی انجام دادند.

 آیا جنگ پایانی دارد؛ نمی‌دانم جنگ چگونه می‌خواهد تفسیر یابد و آیا تفسیری برای آن می‌توان داشت؛ آیا می‌توان یک شبه تمامی خاطرات ناگوار جنگ را از ذهن پاک کرد و جای آن را به دلخوشی روزهای بدون اضطراب و ترس مبدل نمود،

شاید بتوان گفت که پایان جنگ، آن هنگام امکان‌پذیر است که دیگر انتظاری نداشته باشد و در یاد و خاطرمان چشم انتظار کسی نباشیم و چشمانمان به دنبال کسی نباشد که کی بیاید، اما وقتی بدانیم که هنوز افرادی هستند که برگشتنشان را روزشماری کنیم، چه می‌توان گفت.

روزی که جنگ آغاز شد نمی‌دانستیم که چگونه و برای چه به آن جنگ می‌گویند، سرباز جنگی، اسیر جنگی، عملیات و ده‌ها عنوان و نام دیگر که حکایت از خشونت و سختی دارد.http://www.p30javan.com

با گذشت بیش از 20 سال از پایان یک جنگ تحمیلی همه دلخوش بودیم به این که دیگر که از تلخی جنگ خبری نیست و هر چه باقی مانده، افتخار و صلابت است که از دلیرمردان غیور برایمان به یادگار باقیمانده است، اما این روزها، تلخی نه چندان شیرینی بر تارک ذهنمان نقش بسته و یادی از سردار هور برای همگان به همراه دارد.

شهید «علی هاشمی» یا همان سردار هور سال 67 و همراهانش در قرارگاه نصرت کار بزرگی را انجام دادند و یکی از عملیات‌های بزرگ جنگ در سوم اسفند سال 62 در این منطقه به اجرا درآمد که «خیبر» نام گرفت و در سال بعد (63) نیز عملیات دیگری در این منطقه به نام «بدر» انجام شد.

سردار علی هاشمی یکی از فرماندهان سپاه در منطقه جبهه جنوب در استان خوزستان بود که از ابتدای جنگ حضور فعالی داشت و به ویژه در زمانی که جنگ در جبهه سوسنگرد شدت داشت وی در آن منطقه فعال بود، اما نام شهید علی هاشمی با قرارگاه نصرت و تلاش‌های شبانه‌روزی و گروه وی برای بررسی منطقه هورالهویزه برای انجام عملیات خیبر و بدر گره خورده است.

شهید علی هاشمی در سال 1340 هجری شمسی در اهواز دیده به جهان گشود و با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به عضویت کمیته انقلاب اسلامی در آمد. در سال 1359 پس از حمله کشور متجاوز عراق به خاک ایران، علی هاشمی به همراه 40 نفر از نوجوانان و جوانان محله‌های حصیر آباد و آخرآسفالت اهواز به حمیدیه عزیمت نموده و در نهایت تیپ 37 نور را تشکیل دادند و در تاریخ چهارم مردادماه سال 67 در یک درگیری نابرابر با دشمن زبون در سن 27 سالگی جاویدالاثر شد.

شهید علی هاشمی در دوران دفاع مقدس توانست قرارگاه نصرت را در منطقه هورالهویزه راه‌اندازی کند و با مطالعات و تحقیقاتی که از این منطقه داشت شرایطی را فراهم کرد که پس از چند عملیات ناموفقی که ایران در جبهه داشت شرایط جبهه‌ها را به نفع کشور تغییر دهد و در این زمان سپاه به این نتیجه رسید که می‌تواند از منطقه هوالهویزه عملیاتی را به سمت مواضع ارتش بعثی برای تصرف جاده اماره ـ بصره انجام دهد و منطقه وسیعی را به تصرف دربیاورد تا از این طریق فشار بر ارتش عراق افزایش یابد.

در شرایطی که عملیات‌های نظامی ایران به بن بست رسیده بود قرارگاه نصرت توانست منطقه هورالهویزه و جزایر مجنون را برای عملیات آماده کند.

در روزهای آخر جنگ ارتش عراق حملات خود را به جبهه‌های ایران آغاز کرد و در پی حمله‌ای که عراق در پشت قرارگاه نصرت داشت، شهید علی هاشمی و تعدادی از دوستانش به این منطقه عزیمت کردند و ظاهراً در داخل هور مورد اصابت آتش دشمن قرار گرفته و در خود هور به شهادت می‌رسند.

نام علی هاشمی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص میان سرداران دفاع مقدس به یادگار خواهد ماند.

«محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با ماهنامه تخصصی راست قامتان، از شهید علی هاشمی این گونه می‌گوید: «او جوان انقلابی حصیرآبادی بود که در کوچه پس کوچه‌های حصیرآباد اهواز با رژیم شاه می‌جنگید و در سال 57 چند بار دستگیر شد، اما به طور معجزه‌آسایی از دست ساواک و نیروهای شهربانی خودش را نجات داد، یک جوان انقلابی، یک جوان مبارز، یک جوانی که در صف ملّت ایران برای آزادی ایران مبارزه می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب در تشکیل کمیته انقلاب اسلامی حصیرآباد و کمیته اهواز نقش مؤثری داشت.

با تشکیل سپاه پاسداران وارد سپاه شد و سپاه حمیدیه را تشکیل داد. تشکیل سپاه در ابتدای انقلاب، کاری انقلابی و سخت بود و کمتر از دفاع در برابر دشمن و مقابله با تجاوزات ضد انقلاب نبود، چراکه سازماندهی نیروهای جوان انقلابی در قالب نیروی نظامی و با حفظ ارزش‌ها و فرهنگ مردمی و انقلابی کاری بسیار پیچیده و سخت بود.

علی هاشمی به خوبی قبل از شروع جنگ، جوانان انقلابی حمیدیه را سامان داد و سپاه حمیدیه توانست پیش از شروع جنگ هم در برقراری امنیت نقش ارزنده‌ای داشته باشد و هم در مبارزه با اشرار و ضدانقلاب و قاچاقچیان اسلحه و مهمات موفق بود.

به محض شروع جنگ در یک مقطع ما نیاز پیدا کردیم که تیپ‌ها را شکل دهیم، عملیات فتح‌المبین را انجام دادیم و احساس کردیم که باید در بخش «طراح» و در «کرخه نور» در جبهه سوسنگرد عملیاتی انجام دهیم و آقای علی هاشمی مسئول عملیات شد و عملیاتی را آنجا انجام دادند و وقتی این مقطع از نبرد را بررسی می کنیم، می‌بینیم که آقای علی هاشمی یکی از فرماندهانی است که مسئول تشکیل تیپ‌های جنگ می‌شود و تیپ 37 نور را شکل دادند.

رضایی در بخش دیگری از خاطرات خود می‌گوید: «یک بار من و آقای علی هاشمی و دوستانش چند روز مانده به عملیات خیبر سوار قایق شدیم و کیلومترها رفتیم تا نزدیک جزیرۀ شمالی؛ به طوری که سیل‌بندهای جزیره شمالی را می‌دیدیم و قدم زدن نیروهای عراقی را هم من شخصآ دیدم؛ آن‌چنان این نیروهای بومی که آقای علی هاشمی سازماندهی کرده بود ما را به خوبی به منطقه بردند و برگرداندند و بعد هم از لو رفتن عملیات جلوگیری کردند که فکر نمی‌کنم در هیچ ارتشی چنین مهارتی برای فرماندهان آن‌ها حاصل شده باشد.

بعد از عملیات فاو، شهید علی هاشمی را فرمانده سپاه ششم کشور کردیم که هم سپاه و هم بسیج خوزستان زیر نظرش بود و هم لشکر 5 نصر و چند تیپ دیگر. از گوشه کوشک تا چزابه که حدود 200 کیلومتر می شد، خط پدافندی سپاه ششم امام جعفر صادق(ع) بود و در واقع علی هاشمی در این میدان از سطح یک فرمانده لشکر به سطح یک فرمانده سپاه که چندین لشکر زیر نظرش است ارتقاء پیدا کرد.

در اردیبهشت، خرداد و تیر سال 67 وضع جبهه عوض شد. چون عراق وضعیت جدیدی پیدا کرد و تمام دنیا پشت سر عراق قرار گرفتند تا جنگ را پایان دهند. همچنین مجوز استفاده از سلاح‌های شیمیایی و غیر متعارف از طرف دنیا به عراق داده شده بود و به عراق اجازه دادند از خط قرمز عبور کند، به کشتی‌ها حمله کردند و به هواپیمای مسافربری حمله کنند. همه محدودیت ها را در جنگ از روی صدام برداشتند لذا دشمن به فاو حمله کرد و به جزایر حمله کرد و در حمله به جزایر آقای علی هاشمی که مسئول آن منطقه بود و دفاع از جزایر را بر عهده داشت تا آخرین فشنگ و تا آخرین نفس مقاومت سختی انجام داد.

این نبرد کاملآ نابرابر بود. دشمن به 300 - 200 متری قرارگاه نصرت رسیده بود. تا آن نقطه مقاومت کرد که اگر عقب نمی آمدند به دست دشمن می‌افتادند و به آن‌ها گفتم که نباید اسیر شوید و سریع منطقه را تخلیه کنید، اما عراق آمد با هلیکوپتر پشت سر آن‌ها نیرو پیاده کرد و آن‌ها در حال آمدن به عقب با نیروهای عراقی مواجه شدند.

بر اثر استقامت شدید علی هاشمی و قرارگاه نصرت، تعداد نیروهای باقی‌مانده حدود 15 نفر شده بود؛ در مقابل چند لشکر تا دندان مسلح بعث از آن 15 نفر حدود 9 نفر از طریق اختفاء در نیزارها به ایران آمدند و 2 نفر اسیر شدند و 4 نفر هم مفقود شدند. علی هاشمی جزء این عده بود که بعدها ما مطمئن شدیم که علی هاشمی شهید شده و به لقاء الهی پیوسته است اما نحوۀ شهادت او در پردۀ ابهام است.

زندگی شهید علی هاشمی و مجاهدت و مبارزات ایشان در مقابل عراق یکی از بهترین الگوها برای اتحاد ملی است چون نژاد عراقی ها عرب بود و بیشترین مقاومت در مرزهای خوزستان هم از برادران عرب ما بود و اعراب خوزستان ثابت کردند که ایرانی هستند و به ایران وفادار هستند و نمونه بارز اتحاد ملی را ما در قرارگاه نصرت و تلاش‌های فراوان شهید علی هاشمی می‌بینیم. علی هاشمی را می‌توان به عنوان نماد اتحاد ملی معرفی کرد.

آقای علی هاشمی و قرارگاه نصرت بهترین الگو برای اتحاد ملی هستند. یعنی برادری که از نژاد عرب بود اما در مقابل اعراب متجاوز بعثی و وابسته به استکبار، ایستاد و مقاومت کرد و با تمام وجود از سرزمینش و از وطنش و از ملتش دفاع کرد و با این‌که از سرّی ترین راز و رمز عملیات‌های جنگ تحمیلی در اختیارش بود، آن‌ها را در دل خود حفظ کرد و با کمال صداقت و اخلاص در تحقق دفاع مقدس از جان خود گذشت و بالاخره جان خود را تقدیم ملت ایران و کیان اسلام نمود.

پیکر مطهر این شهید بزرگوار به همراه دوستانش، در انتهای جاده شهید همت در مقابل جزیره مجنون شمالی تفحص شد و به دلیل ارادت خاص این شهید به حضرت زهرا(س) پیکر مطهر وی به همراه 88 پرستوی مهاجر خونین‌بال دوران دفاع مقدس مصادف با ایام سوگواری بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) توسط مردم شهیدپرور تشییع و تدفین شد.

شهید حاج علی هاشمی ملقب به «سردار هور» یکی از حماسه آفرینان هشت سال دفاع مقدس است که به دلایل امنیتی تا پس از سقوط دیکتاتوری صدام در گمنامی به سر می‌برد، به گفته محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرّی ترین عملیات تاریخ دفاع مقدس را جوانان دشت آزادگان به فرماندهی علی هاشمی انجام دادند.

محسن رضایی می‌گوید: «علی هاشمی و جوانان غیرتمند و وفادار دشت آزادگان سرّ نگهدار این رمز بزرگ جنگ بودند. به کلی، سرّی‌ترین عملیات تاریخ دفاع مقدس را جوانان دشت آزادگان، می‌دانستند ولی مسئولان اول مملکت نمی‌دانستند. 10 تا 11ماه در آن‌جا مخفیانه کار شد و نیروهای پاسدار و بسیجی و به خصوص نیروهای بومی که حق بزرگی بر گردن دفاع مقدس دارند، به صورت گروه‌های دو نفره و سه نفره سوار قایق و بلم می‌شدند و 30 تا 50 کیلومتر دریا و باتلاق را می‌رفتند. در آن‌جا نیروهای شناسایی ما پیاده می‌شدند و حتی (رودخانه) دجله را متر می‌کردند تا اگر نیروها خواستند از آن عبور کنند بدانند عرض دجله چقدر است. آن‌ها حتی از اتوبان بغداد - بصره فیلمبرداری و عکسبرداری می‌کردند و برمی‌گشتند و به ما اطلاعات می‌دادند.

پس از عملیات والفجر 8 و آزادسازی شهر فاو، سردار علی هاشمی به فرماندهی سپاه ششم امام جعفر صادق(ع) که بسیج خوزستان، لشکر پنج نصر و چهار تیپ دیگر زیر نظر آن بود منصوب گردید و به این شکل منطقه وسیعی از کوشک تا طلائیه، هویزه، بستان و تنگه چزابه با تعدادی لشکر و تیپ و کل سپاه خوزستان زیر نظر سردار علی هاشمی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین مراسم وداع روز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه 89 و در شب شهادت حضرت زهرا(س) بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در محل حسینیه ثارالله برگزار می‌شود.

سردار «علی هاشمی»، بعد از عملیات بیت‌المقدس با حکم فرماندهی وقت کل سپاه مأمور به تشکیل قرارگاه سری نصرت جهت شناسایی منطقه عمومی هورالهویزه ‌(جزایر مجنون) شد که این شناسایی‌ها منجر به عملیات‌های خیبر و بدر شد.

در سال 65 با توجه به لیاقت و شایستگی شهید بزرگوار، به فرماندهی سپاه ششم امام صادق(ع) منصوب شد.

همچنین چهارم تیرماه سال 67 دشمن اقدام به تک شدیدی در جزایر مجنون می‌کند که شهید «علی هاشمی» علی‌رغم تأکید فرماندهان رده بالای سپاه مبنی بر ترک منطقه، تا ‌آخرین لحظات در کنار سایر رزمندگان اسلام در مقابل متجاوزان بعثی جانانه دفاع می‌کند و سرانجام به همراه چند تن از یارانش به آرزوی دیرینه خود رسیده و به لقاءالله پیوسته و جاویدالاثر می‌شود.

کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح، پیکر مطهر شهید والامقام را بعد از 22 سال کشف و شناسایی ‌کرد؛ علی هاشمی یکی از چهره‌های گمنام دفاع مقدس است و علت این گمنامی نامشخص بودن شهادت یا اسارت وی بوده و از آن‌جا که احتمال اسارت وی نیز داده می‌شد، مسئولان تصمیم گرفتند تا مشخص شدن وضعیت وی نامی از او برده نشود تا مبادا در صورت اسارت مورد اذیت و آزار دشمن قرار گرفته و یا اطلاعاتی در اختیار دشمن قرار بگیرد.

پس از سقوط دیکتاتوری صدام، پیگیری‌های وسیعی برای یافتن اثری از علی هاشمی در اردوگاه‌های اسرای ایرانی در بند عراق انجام شد و در نهایت برای مسئولان محرز شد که سردار علی هاشمی به شهادت رسیده است.

در یک کلمه، سردار علی هاشمی به خانه دل‌ خوش آمدی؛ این بالاترین افتخار بر ماست که شاهد پرواز تو بر شانه‌های بلند آفتاب با غروبی عارفانه باشیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد