مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

انتقـاد آری، اختلاف نه

یک نکته مهم در سخنان مقام معظم رهبری  

انتقـاد آری، اختلاف نه  

گویا برخی از اشخاص "نقد کردن" را با "نق زدن" اشتباه گرفته اند. نقد کردن یعنی دیدن خوبی ها و بدی ها توأمان با هم. منتقد کسی است که هم خوبی های یک مجموعه را ببیند و هم بدی ها را. اما کسی که عادت کرده به نق زدن تنها بدی ها را می بیند و... 
رهبر انقلاب دیروز در دیدار با اعضای شورایعالی استان ها بار دیگر به موضوع پرهیز از اختلاف در بین مسئولین و ایجاد وحدت بین آنها تاکید کردند و بیان داشتند که «هرگونه اقدامی که موجب خوشحالی و جنجال دشمنان و ناراحتی دوستان شود، مذموم است و باید از آن پرهیز شود.» 

مطلب ارسالی از برادر کاظم دشت بزرگی


امروزه ضرورت ایجاد وحدت و پرهیز از اختلاف بر کسی پوشیده نیست. از طرفی در حوزه داخلی مباحثی چون طرح تحول اقتصادی و هدفمند کردن یارانه ها پیش رو است و از طرفی دیگر، در حوزه منطقه ای شاهد قیام های مردمی علیه حکومت های دیکتاتوری هستیم و از سویی دیگر، در حوزه جهانی و بین الملل، کشورهای غربی و استعمارگر در بدترین شرایط خود قرار دارند. همه اینها اهمیت موضوع پرهیز از اختلاف و همسبتگی ملی در بین مردم و مسئولین را بیش از پیش مهم می کند.

البته این موضوع فراموش نشود که منظور رهبر انقلاب از اختلاف، اختلاف در «اهداف» است نه «روش»ها. اختلاف آنجایی مذموم و ناپسند است که باعث جدایی از اهداف و آرمان های عالیه انقلاب اسلامی بشود و گرنه اختلاف در روش ها و سلائق اگر به صورت درست و در چارچوب خود قرار بگیرد نه تنها مذموم که ممدوح هم هست. از خلال این گونه اختلاف سلائق است که می توان به تحلیل ها و جمع بندی های بهتری دست پیدا کرد. اما نکته کلیدی این است که این گونه اختلافات نیز نباید در سطح جامعه و در بین مردم نمودار شود. مسئولین نظام باید برای رسیدن به ایده بهتر و دقیق تر، بحث های کارشناسی و بیان دیدگاه ها و سلائق خود را در کارگروه ها و جلسان تخصصی مورد بررسی و مداقه قرار دهند و حتی نیازی هم نیست که این همه این بحث ها به رسانه ها و مطبوعات و جامعه کشیده شود. مردم با نتایج این بحث ها و تاثیرات آن در زندگی خود سر و کار دارند نه اطلاع از دقیقه به دقیقه این جلسات.

دیگر این که برخی از دوستان تصور می کنند که چون رهبر انقلاب فرمودند از اختلافات پرهیز کنید بدین معنی است که دیگر نباید نسبت به رفتار مسئولین هیچ گونه انتقادی کرد. که به نظر می رسد این هم درست نباشد. چرا که خود رهبر انقلاب همواره یکی از منتقدین جدی مسئولین و نخبگان جامعه بوده است. حتی رهبر انقلاب وقتی دانشجویی از ایشان درباره انتقاد از اشخاص خاص در دولت سوال می کند، می فرمایند که من نمی گویم انتقاد نکنید، انتقاد کردن حق شما است اما مسائل را اصلی و فرعی کنید.

اما موضوع مهم در این مبحث نیز این است که گویا برخی از اشخاص "نقد کردن" را با "نق زدن" اشتباه گرفته اند. نقد کردن یعنی دیدن خوبی ها و بدی ها توأمان با هم. منتقد کسی است که هم خوبی های یک مجموعه را ببیند و هم بدی ها را. اما کسی که عادت کرده به نق زدن تنها بدی ها را می بیند و همواره تصویر سیاهی از وضع موجود ترسیم می کند که این خود موجب از بین بردن روحیه امیدواری در جامعه می شود. این نساله را می توان به وضوح در رفتار برخی از سیاسیون دید که از هر وسیله و ابزاری استفاده می کنند تا به دولت ضربه زده و آن را در انظار عمومی، ناکارآمد جلوه بدهند.


برعکس، انتقاد کردن اگر در این چارچوب گفتمانی قرار بگیرد می تواند در جهت پیشرفت و اعتلاء مسئولین و مردم واقع شود. ما باید سعی کنیم بحث های خودمان را از "نق زدن" به "نقد کردن" تبدیل کنیم. و البته بر مسئولین نیز فرض است که آستانه تحمل خود را بالاتر از قبل برده و از نقد کردن خود و عملکردهای شان نهراسند.  بولتن نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد