مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

موسیقی از نگاه مقام معظم رهبری

موسیقی از نگاه مقام معظم رهبری   

هر کاری که متکی به اراده ی انسان است باید برای هدفی انجام گیرد.
هرچه هدف متعالی تر باشد ، آن کار یا هنر ارزشمندتر می شود. متأسفانه هدف موسیقی در شرق ، در حد تعالی خود موسیقی نبوده است . اینکه می گویم « شرق » منظورم ایران و کشورهای عربی است. وگرنه از وضعیت موسیقی در هند و چین و سایر ممالک خاور دور ، خبر ندارم.به هرحال تاریخ موسیقی ایران در طول قرون متمادی چه قبل و چه بعد از اسلام راخوانده ام  ، و از سیر و سرنوشت موسیقی عرب به خصوص بعد از اسلام مطلعم.
مطلب ارسالی از برادر روح الله دشت بزرگ

آنچه بر اساس مطالعات خود می توانم بگویم ، این است که موسیقی در منطقه ی ما برای هدف های متعالی به کار نرفته است. و این ، به خلاف سیر موسیقی در اروپا است. می دانید که من به طور طبیعی از جمله آدم های غرب ستیزم. چنان که هیچ وی‍‍ژگی غرب ، مرا مبهوت و مجذوب نمی کند. در عین حال وی‍ژگی های مثبت غرب را از روی محاسبه تأیید می کنم. یکی از آن وی‍ژگی ها مقوله ی موسیقی است.

درست است که درغرب ، موسیقی رقص و لهو و سایر موسیقی های منحط وجود دارد ، اما در همان نقطه از جهان ، از دیرباز موسیقی های آموزنده و معنا دار هم بوده است ؛ موسیقی ای که برای گوش سپردن به آن ، انسان عارف واقف خردمند ، می تواند بلیط تهیه کند ، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی ، از آن لذت ببرد. در غرب موسیقی هایی که گاهی یک ملت را نجات داده و گاهی یک مجموعه ی فکری را به سمت صحیحی هدایت کرده ، کم نبوده است. غرب برخوردار از چنین ویژگی ای نیز بوده و هست.



در شرقی که راجع به آن گفتم ( یعنی در محدوده ی جغرافیایی مورد اشاره ) متأسفانه موسیقی از چنین اعتبار و جایگاهی برخوردار نبوده است. موسیقی در اینجا عبارت از آهنگ ها و آلات و ادوات لهو بوده ؛ که فقها از آن ، به « موسیقی لهوی حرام » تعبیر کرده اند.

بیانات رهبر معظم انقلاب در بازدید از صدا و سیما و سخنرانی در جمع اهالی موسیقی ، 9/5/1375 .

نظرات 1 + ارسال نظر
گروه شهید علی تونی دوشنبه 15 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 14:09

سلام آقای حبیبی - ما بچه های گروه شهید علی تونی از زحمات شما که برای این مسجد میکشید تشکر و قدر دانی می کنیم - مخصوصا بابت این وبلاگ که دارید برایش زحمت می کشید مابچه های گروه برای شما سال خوبی را آرزومندیم .

تارزان

سلام ممنونم از شما بچه های مسجد (گروه شهید علی تونی) انشالله شما هم سال خوبی داشته باشید. ممنونم از لطف و همکاری شما دوستان عزیز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد