مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

نوروز، روز بزرگی است

نوروز روز بزرگی است  

بهار

نوروز در اسلام روز بزرگی است و با بسیاری از مناسبتهای خجسته دینی پیوند و تطابق دارد و بزرگداشت آن خوب است اما به پایه اعیاد اسلامی نمی رسد و در اسلام به عنوان عید، معرفی نشده است و عید بودن آن خلاف سنت است.

هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی یَظْهَرُ فِیهِ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ وُلَاةَ الْأَمْرِ وَ یُظْفِرُهُ اللَّهُ تَعَالَى بِالدَّجَّالِ فَیَصْلِبُهُ عَلَى کُنَاسَةِ الْکُوفَةِ وَ مَا مِنْ یَوْمِ نَوْرُوزٍ إِلَّا نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِیهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَیَّامِنَا حَفِظَتْهُ الْفُرْسُ وَ ضَیَّعْتُمُوه (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار  ،ج‏56، 119 ) 

از حضرت صادق علیه السّلام روایت است که فرمود: نوروز، روزى است که قائم ما اهل بیت و صاحب امر خلافت در آن روز قیام مى‏کند و خداوند او را بر دجال پیروز مى‏گرداند. او دجال را در مزبله کوفه بدار مى‏آویزد، هیچ روز نوروزى نمى‏گذرد مگر اینکه ما در آن روز انتظار فرج داریم. زیرا نوروز از روزهاى ماست. ایرانیان آن روز را حفظ کردند، ولى شما عربها آن را ضایع کردید.

از معلی بن خنیس روایت است که بامداد نوروز نزد امام صادق علیه السّلام رفتم، فرمود: امروز را می شناسى؟ گفتم قربانت گردم، روزیست که عجمها بزرگش دارند و به هم هدیه دهند. فرمود: به کعبه‏اى که در مکّه است، این شیوه براى امریست دیرین که تفسیرش کنم برایت تا بفهمى، گفتم: اى آقایم، آن را از شما بشنوم محبوبتر است نزد من از اینکه مرده‏هایم زنده شوند و دشمنانم بمیرند، امام صادق علیه السلام فرمود: در نوروز بود که خدا از بنده‏هایش پیمان گرفت او را بپرستند و با او شریک نیاورند، و به رسولان و حجت هایش بگروند، و به ائمّه علیهم السلام ایمان آرند.

نوروز نخست روزی است که خورشید تابیده، باد وزیده، گل در زمین شکفته ، روزى که کشتى نوح بر جودى استوار شده، روزى که خدا در آن هزارها که از ترس مرگ گریخته و مرده بودند زنده کرد، روزى که جبرئیل به پیغمبر فرود آمد. روزى که پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله على علیه السّلام را بدوش گرفت تا بتهاى قریش را از فراز کعبه افکند و خرد کرد، و همچنین بود ابراهیم علیه السّلام(شکستن بتها را)، روزى که پیغمبر فرمود تا اصحابش با أمیرالمؤمنین بیعت کردند.

نوروز نخست روزی است که خورشید تابیده، باد وزیده، گل در زمین شکفته ، روزى که کشتى نوح بر جودى استوار شده، روزى که خدا در آن هزارها که از ترس مرگ گریخته و مرده بودند زنده کرد، روزى که جبرئیل به پیغمبر فرود آمد. روزى که پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله على علیه السّلام را بدوش گرفت تا بتهاى قریش را از فراز کعبه افکند و خرد کرد، و همچنین بود ابراهیم علیه السّلام(شکستن بتها را)، روزى که پیغمبر فرمود تا اصحابش با أمیرالمؤمنین بیعت کردند

 روزى است که پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله، على علیه السّلام را به وادى پریان فرستاد تا از آنها بیعت گیرد: روزى که دوباره مردم با على علیه السّلام بیعت کردند، روزى که بخوارج نهروان پیروز شد و ذو الثدیة را کشت.(آسمان و جهان، ترجمه کتاب السماء و العالم بحار، ج‏3، ص 81- در حواشی کتاب مذکور توضیحات مفصلی در چگونگی تطبیق نوروز با ایامی که در روایت آمده اند از مولف ذکر شده است که خوانندگان در صورت علاقمندی می توانند به آدرس های داده شده مراجعه نمایند و در خصوص آن تحقیق کنند)

این روایات اذعان دارند به این که نوروز، روز خجسته و مبارکی است و بزرگداشت آن خوب است. اما هیچ دلیلی بر عید قرار دادن آن وجود ندارد در بزرگداشت ایام، روزهای برتر از نوروز بسیارند که شایسته نیست نوروز بر آنها تقدم پیدا کند. در اسلام دو عید بزرگ و برجسته (قربان و غدیر) وجود دارد که هیچ روز دیگری به پای آن دو نمی رسد. ایام فرخنده دیگری نیز چون مبعث و میلاد پیامبر اکرم و میلاد حضرات معصومین و... وجود دارد که البته بسیار گرامی تر از نوروزند، اما نزد ایرانیان همچون نوروز گرامی داشته نمی شوند.

شهید مطهری با گلایه از بعضی رسم و رسوم نادرست ما ایرانیان می گوید: «آنچه براى ما عید نوروز یعنى یک عید عمومى طولانى است، در دنیاى تسنن همان ایام ولادت رسول خداست. ولى در میان ما شیعیان- که عرض کردم این گله را از خودمان نمى‏شود نکرد - ولادت رسول خدا مى‏آید و مى‏گذرد و بسیارى از مردم ما احساس نمى‏کنند که چنین روزى هم بر آ نها گذشت. و اگر تنها، مسأله تعطیل رسمى و تعطیل شدن بانکها و بیکار شدن کارمندان ادارى نبود، اساساً کوچکترین احساسى در جامعه ما رخ نمى‏داد، با اینکه عید مضاعف است‏.» (مجموعه ‏آثار استاد شهید مطهرى، ج ‏16، 192)

نوروز از لحاظ دین ما روز مبارک و برجسته ای است.گرچه عید بودن آن سفارش نشده است البته حرام هم نیست که عید گرفته شود بلکه از سنتهای اسلامی محسوب نمی شود. برخی روایات که در مذمت عید نوروز هستند اشاره به همین مسئله دارند .

امام صادق علیه السلام فرمود: در نوروز بود که خدا از بنده‏هایش پیمان گرفت او را بپرستند و با او شریک نیاورند، و به رسولان و حجت هایش بگروند، و به ائمّه علیهم السلام ایمان آرند

حُکِیَ أَنَّ الْمَنْصُورَ تَقَدَّمَ إِلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِالْجُلُوسِ لِلتَّهْنِیَةِ فِی یَوْمِ النَّیْرُوزِ وَ قَبْضِ مَا یُحْمَلُ إِلَیْهِ فَقَالَ ع إِنِّی قَدْ فَتَّشْتُ الْأَخْبَارَ عَنْ جَدِّی رسول اللَّه صلّى اللَّه علیه و آله فلم أجد لهذا العید خبرا، و إنه سنة للفرس و محاها الإسلام، و معاذ اللَّه أن نحیی ما محاه الإسلام، فقال المنصور: إنما نفعل هذا سیاسیة للجند، فسألتک باللَّه العظیم إلا جلست فجلس.(بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ، ج‏48 ، 108)

روایت است که، منصور از حضرت امام موسى بن جعفر علیه السّلام تقاضا کرد: روز عید نوروز جهت تبریک [به او‏] بنشینند و هر چه مى‏آورند بگیرند. حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام فرمود: من اخبار را که از جدم رسول اللَّه رسیده است بررسى کرده‏ام و در رابطه با این عید خبرى نیافتم، این عید از آیین ایرانیان است و اسلام آن را از بین برده است و پناه مى‏بریم به خدا که آنچه را اسلام محو کرده است زنده کنیم، منصور گفت: این کار را جهت تدبیر لشکریان انجام مى‏دهیم تو را به خداى بزرگ سوگند مى‏دهم بنشینى و حضرت نشست.

حضرت امیرالمومنین با ایرانیان برخوردهای بیشتری داشتند و ایرانیان نیز علاقه و ارتباط خاصی با آن حضرت داشتند . از جمله نقل است که در نوروز برای آن حضرت مطابق رسم، هدیه می فرستادند. حضرت هدایای ایرانیان در نوروز را می پذیرفتند و به ایشان محبت می نمودند .

 و در روز نوروز هدیّه‏اى براى امیرالمؤمنین علیه السّلام آوردند، فرمود: این چیست؟ عرض کردند: یا امیرالمؤمنین امروز نوروز است، فرمود: هر روز را براى ما نوروز بسازید.

و روایت کرده‏اند که آن حضرت علیه السّلام فرمود: نوروز ما هر روز است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد