مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

آیا ظهور بسیار نزدیک است؟

پاسخ استاد پناهیان به پرسشی پیرامون مستند"ظهور بسیار نزدیک است؟"
تصویر بزرگ
پخش گسترده مستندی با عنوان "ظهور بسیار نزدیک است؟"  واکنش‌های متفاوتی را در جامعه به دنبال داشته است، به‌ویژه اینکه در بخش‌هایی از این مستند، تلاش شده است تا برخی اشخاص که در احادیث ظهور به آنها اشاره شده است، با برخی مسئولین فعلی نظام تطابق داده شوند، این درحالی است که تولید و انتشار این مستند به یک جریان نوظهور انحرافی نسبت داده شده است. در همین حال حجت الاسلام پناهیان در جمع دانشجویان دانشگاه تهران به پرسش‏هایی درباره مستند "ظهور بسیار نزدیک است؟" پاسخ گفت.

 

به گزارش فرهنگ نیوز به نقل از رجانیوز، حجت الاسلام پناهیان در جلسه ای با موضوع مهدویت و رسانه که در دانشکده‌ی علوم دانشگاه تهران برگزار شده بود در پاسخ به سوالی پیرامون این مستند، و با تمرکز بر کلیت موضوع و بدون اشاره به جزئیات تطابق و مصداق‌سازی‌ها گفت:

«اخیرا دوستان خیلی از بنده درباره‌ی سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" سوال می‌کنند. بنده دخالتی در تولید سی دی نداشته‌ام و نمی‌دانم از کدام سخنرانی بنده استفاده شده است. این سی دی را هنوز ندیده‌ام؛ لذا اظهار نظر سخت است. ولی همیشه سفارشم به افرادی که در این زمینه‌ها کار می‌کنند، این بوده است که در مقام تطبیق مصادیق محتاط باشند. اولا اگر دلایل محکمی ندارند، به سمت بیان احتمالات نروند و اگر دلایل محکمی برای تطبیق دارند، با احتمال بیان کنند. هر چند اساساً بنده زیاد با پرداختن به "حوادث ظهور" موافق نیستم و تصور می‌کنم بیش از آن باید به "قواعد ظهور" پرداخت. یعنی ببینیم حضرت در چه شرایطی قیام خواهند کرد، آن شرایط را بشناسیم و حتی تا آنجا که می‌توانیم آن شرایط را ایجاد نماییم.تصویر بزرگ

البته این به آن معنا نیست که اخبار مربوط به حوادث در آستانه‌ی ظهور را کنار بگذاریم. باید اخبار مربوط به حوادث آخرالزمان را جدی بگیریم. معنا ندارد ائمه‌ی هدی علیهم السلام اخباری را درباره‌ی ظهور بیان فرموده باشند، ولی غرض‌شان این باشد که آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار ندهیم و چشم‌مان را به واقعیت‌ها ببندیم، و هر اتفاقی افتاد، بگوییم: "نه معلوم نیست این همان اتفاق باشد." البته اگر تطبیق دادیم ولی تطبیق‌مان صحیح از آب درنیاید، هم فاجعه‌ای رخ نداده است. بالاخره معلوم است که این تطبیق‌ها احتمالی است. نباید به دلیل احتمال صحت نداشتن، بررسی را کنار بگذاریم. اینکه اینگونه حرف‌ها بازار پیدا می‌کند، به این دلیل است که اوضاع عالم و وضع منطقه کشش اینگونه بررسی‌ها را دارد و باید کسانی که اهل فن هستند، بیایند و نتیجه‌ی مطالعات خود را بیان کنند.

بالاخره اخباری درباره‌ی منطقه در روایات آمده است. حتی محل دقیق ظهور سفیانی بیان شده است و الان هم در این التهابات، همه حساسیت پیدا کرده‌اند. خب، طبیعی است هر حرکتی مورد دقت قرار بگیرد که نکند این حرکت همان باشد که در روایت آمده است. البته برخی از روایات هم ضعیف‌السند هستند. یعنی به دلیل مجهول یا موثق نبودن برخی از روایان آن، نمی‌توانیم به صحت آن مطمئن باشیم، ولی در برخی از همین روایات هم حوادثی بیان شده است که عیناً رخ می‌دهد. بعد معلوم می‌شود روایت صحیح بوده است اما سند نداشته و ما راویان آن را نمی‌شناخته‌ایم. لذا از کنار این روایات هم نمی‌توان به راحتی گذشت. الان اتفاقاتی در مصر و لیبی دارد می‌افتد. خب ما در اخبار ظهور داریم که در آنجاها حرکت‌هایی صورت می‌گیرد.

با اینکه احتمال سوءاستفاده از علائم آخرالزمان از طرف هر جریانی وجود دارد، ولی ائمه‌ی هدی(ع) از گفتن این علائم صرف نظر نکرده‌اند. حتماً برای این بوده که کسانی که در ایام آن وقایع قرار می‌گیرند، حساس بشوند. جلوی سوءاستفاده‌ها را راحت می‌توان گرفت.»

به گزارش رجانیوز،‌ در متون دینی روایات قابل توجهی در مورد حوادث مصر آمده است که از آن جمله می‌توان به دو روایت در کتاب معتبر غیبت شیخ طوسی اشاره کرد:

یَخْرُجُ قَبْلَ السُّفْیَانِیِّ مِصْرِیٌّ وَ یَمَانِی (غیبت شیخ طوسی/ص477)

وَ یَخْرُجُ أَهْلُ الْغَرْبِ إِلَى مِصْرَ فَإِذَا دَخَلُوا فَتِلْکَ أَمَارَةُ السُّفْیَانِیِّ (همان/463)

نظرات 1 + ارسال نظر
غلامرضا نجفی سولاری شنبه 21 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 00:01 http://yarshida.blogfa.com

سلام

مثل همیشه خیلی خوشحال شدم که اومدی

محمودجان

از زحماتت و بروز بودن وبلاگ مسجد واقعا جای قدردانی دارد


حقیر تقریبا چند روز ی یکبار سری به وب می زنم

گاهی کاهلی میشود و کامنت نمیگذارم

موفق باشی

ممنون بیاد مرحوم پدرم بودی

روح مطهر همه مومنین و شهدای عزیز مسجد و اموات شما

فاتحه خواندم

سپاس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد