مصطفی کواکبیان مدیر مسوول حزب مردمسالاری و حجتالاسلام مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه در دانشگاه شاهد به مناظره پرداختند. به گزارش ایسنا، در این مناظره مصطفی کواکبیان طی سخنانی اظهار کرد: اعتقادم این است که خط امام(ره) یک مکتب سیاسی است و یک مکتب همهجانبه هم هست، نمیتوانیم بین جمهوریت و اسلامیت نظام تفکیک قائل شویم، برخی شاخصها در جمهوریت و برخی در اسلامیت قرار میگیرد. وی افزود: کسانی که لائیک فکر میکنند و دین را جدای از سیاست میدانند، نمیپذیرند. امام(ره)بخش اعظم دین را مسائل سیاسی میدانست و احکام اسلام چه مستقیم و چه غیرمستقیم بیارتباط با آن نیست. وی ادامه داد: ضرورت اجرای احکام در جامعه و حکومت یکی دیگر از شاخصهای خط امام(ره) است و چون دین از نظر تئوری و نظری با سیاست در ارتباط است، در عمل هم باید اینگونه نشان داده شود؛ لذا هر کسی موافق جدایی دین از سیاست باشد، با خط امام(ره) فاصله دارد. این نماینده مجلس گفت: توجه به معنویت ضروری است؛ چراکه حکومتی نیستیم که فقط به دنبال رفاه مادی و معیشت مردم باشیم، بلکه معنویت باید تحقق پیدا کند و هر رفتاری که جامعه را از کمالات معنوی و انسانی خارج کند، جدای از خط امام(ره) است. وی همچنین تصریح کرد: ولایت فقیه از مبانی مهم نظریات امام(ره) است و نظریات امام(ره) برای ما مبناست. وی افزود: باید در راس حکومت دینی، یک حاکم اسلامی آشنا به شریعت قرار بگیرد و تشخیص او برای ما مبنا باشد و در حیطه ولایت فقیه خواسته و تفسیری که امام(ره) داشته است را باید دنبال کنیم. دبیرکل حزب مردمسالاری خاطرنشان کرد: هرکس ولایت را رد کند یا خارج از آن که امام(ره) گفته بپذیرد، از خط امام(ره) خارج است. وی در مورد عدالت نیز گفت: یکی از پایههای مهم حکومت دینی، عدالت است. چه عدالت سیاسی، چه اجتماعی و اقتصادی باید رعایت شود و امام(ره) هم بر این موضوع تاکید داشت. وی همچنین اظهار کرد: مردمسالاری یک مساله مهم است و به همان میزان که کسی به اسلامیت نظام پشتپا بزند، خارج از خط امام(ره) است، کسی که به جمهوریت نیز بیتوجهی کند، خارج از خط امام(ره) میباشد. مدیر مسوول روزنامه مردمسالاری افزود: باید افکار عمومی برای نظام اهمیت داشته باشد. در چارچوب ارزشهای دینی حرف اول و آخر را مردم میزنند، هر چند اگر خلاف شریعت باشد، نمیپذیریم. وی ادامه داد: اینکه امام(ره) گفت میزان رای ملت است، یک شعار نیست و برای خوشایند ما گفته نشد، بلکه یک شعور فقهی است. وی گفت: آزادی که از لوازم مهم مردمسالاری است، چه آزادی بیان، چه آزادی مطبوعات و آزادیهای فردی و اجتماعی جزء نکات مرکزی بحث مردمسالاری و خط امام(ره) است. کواکبیان همچنین گفت: استقلال، منافع ملی و حفظ تمامیت ارضی در خط امام(ره) جایگاه پررنگی دارد و هیچ کسی نمیتواند بگوید خط امامی است ولی در مقابل استکبار موضع نداشته باشد. وی حمایت از محرومین و مستضعفان، چه داخلی و چه بینالمللی را مهم و از ویژگیهای خط امام(ره) عنوان کرد و در ادامه یادآور شد: اگرچه امام(ره) به اقشار مختلف، دانشجویان، طلاب و ... توجه داشت، اما عنایت ویژهای به حضور زنان در عرصه جامعه داشتند. به گزارش ایسنا در ادامه این مناظره مجتبی ذوالنور نیز طی سخنانی گفت: اگرچه شاخصهایی که برادرم آقای کواکبیان عنوان کرد، مقبول و مطلوب است، اما شاخصهای امام(ره) بیش از اینهاست که گفته شد. وی گفت: توقع این است که جریانهای سیاسی مورد نقد قرار بگیرند، برخی به شاخصها نزدیکترند و برخی فاصله بیشتری دارند. لازم است برای جلوگیری از متهم شدن برخی افراد و مبهم بودن موضوعات، به صورت مصداقی بحث شود. وی با بیان اینکه «برخی از مطبوعات قدری جنجال به پا کردهاند که فلان شخص که در سپاه است چرا وارد مسائل سیاسی میشود؟» افزود: من یک هویت طلبگی و یک هویت سازمانی دارم. در محیط نقد و نظر، هویت طلبگی من اقتضاء میکند با حفظ خطوط قرمز، استنکاف از ورود به بحث سیاسی نداشته باشم. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: عرض من نه موضع سپاه و نه نظام، بلکه نظر شخصی خودم است و مباحث نظری است و ربطی به کار سیاسی و سیاسیکاری ندارد. وی گفت: اگر شاخصهای خط امام(ره) را دستهبندی کنیم، اولین شاخص و آرمان امام(ره) ولایت فقیه و نظام دینی و اسلامی است و تردیدی در این موضوع وجود ندارد. وی ادامه داد: در بخش بعد جایگاه مردم در این نظام مطرح است و بعد شعاعی که این تفکر میتواند در داخل و خارج داشته باشد و تاثیری که بر روی نهضتهای آزادیبخش و آرمان قدس و فلسطین که برجستهترین تابلوی بعد استکبارستیزی شاخصهای امام(ره) است. ذوالنور ادامه داد: خط امام(ره) مانند یک بناست. اگر کسی بخواهد دیواری از این بنا را خراب کند، نگاه شما ابتدا با حسن ظن است، ولی اگر دیدید که در حال از بین بردن ستونهای نظام است، دیگر بحث اصلاح، رفروم و تغییر نیست، اولین چیزی که به ذهنتان میرسد این سوال است که چرا خراب میکند. وی ادامه داد: شاخصهای خط امام(ره) نیز همینطورند، بعضی از این شاخصها نقش اساسی دارند که اگر آنها را خط امام(ره) بگیرند چیزی نمیماند و ولایت فقیه یکی از این شاخصهای اصلی است. به گزارش ایسنا کواکبیان نیز اظهار کرد: اینکه آقای ذوالنور میگویند من طلبهام، قبول و اینکه میگویند ربطی به سپاه ندارد، نیز قبول داریم، اما نظرات ایشان در سپاه موثر است و نمیشود اینها را از هم تفکیک کرد. در این لحظه ذوالنور گفت: اگر نظرات من تاثیر نداشت من طلبه نبودم، برگ چغندر بودم. کواکبیان ادامه داد: معتقدم قرائتی که ما از ولایت فقیه داریم با بعضی از قرائتهایی که مطرح میشود کمی فرق دارد و آنچه امام(ره) گفتند با آنچه بعضی میگویند تفاوت دارد. وی با طرح این سوال که «آیا رای مردم در تعیین ولی فقیه مشروعیتبخش است یا نه؟» گفت: به من نظر موثر است و رای مردم فقط در مقبولیت نیست، بلکه در مشروعیت هم هست. ما حاکمیت دوگانه نداریم، در حکومت دینی ولی فقیه میتواند مشروعیتاش الهی مردمی باشد و حاضرم این نظر را ثابت کنم. وی خاطرنشان کرد: بعضی دوستان به تبع آیتالله مصباح یزدی تفسیری را از ولایت فقیه مطرح میکنند که جای بحث دارد. این نماینده مجلس با بیان اینکه «برویم در عمل خط امام(ره) را بررسی کنیم» ادامه داد: نظر مقام معظم رهبری فصلالخطاب است و بعد از انتخابات 88 کسانی که حکم ولی فقیه را نپذیرفتند، خلاف خط امام(ره) عمل کردند و ما با کسانی که حکم مقام معظم رهبری را در انتخابات سال 88 نپذیرفتند مخالفت داریم و نمیشود گفت اینها خط امامی فکر میکردند. وی با اشاره به سخنی از امام(ره) که «از ولایت فقیه پیروی کنید تا به کشورتان آسیبی نرسد» اظهار کرد: نتیجه نهایی باید پذیرش نظر رهبری باشد و من علیرغم اینکه مسوولیت ستاد انتخابات را داشتم مخالفت با حکم رهبری را قبول نکردم، اما این یک طرفه ماجراست نه همه آن. وی با انتقاد نسبت به تعیین رحیم مشایی به عنوان معاون اول در یک مقطع و با اشاره به مباحث مطرح شده در ارتباط با آن، ابراز عقیده کرد: لنکرانی، محسنی اژهای و صفارهرندی جرمشان این بود که به این موضوع اعتراض کردند. کواکبیان همچنین با انتقاد نسبت به نامه اخیر رییسجمهور به نمایندگان مجلس، تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به «وحدت بین قوا» را یادآور شد و افزود: مگر امام(ره) نگفت مجلس در راس امور است، چه کسی گفت مجلس در راس امور نیست؟ وی گفت: امروز 30 بهمن است. در طول 32 سال نمونه ندارد دولت بودجه را نیاورده باشد. در این لحظه ذوالنور گفت: دولت رفته گل بچینه. کواکبیان گفت: برخی گفتند شرایط در زمان امام(ره) با شرایط امروز فرق دارد. بالاخره مجلس در راس امور است یا نه؟ وی با طرح این سوال که «امام(ره) مگر، آزادی احزاب و جدا شدن مجمع روحانیون از روحانیت مبارز را نپذیرفت؟» اظهار کرد: اما اواخر برخی گفتند ما فقط یک حزب بیشتر نمیخواهیم و تعبیرشان حزبالله بود. این در حالی است که همه احزاب در خط حزبالله میتوانند آزاد باشند و این موضوع در قانون اساسی نیز وجود دارد. وی در سخنان خود نسبت به طرح مکتب ایرانی، به حمایت رییسجمهور از مشایی انتقاد کرد. این نماینده مجلس همچنین طرح شعارهایی مبنی بر «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران، و استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی» را بیربط دانست و در عین حال افزود: اینکه مردم اسرائیل را دوست داریم، نیز حرف پوچ و بیربطی بود. وی تاکید کرد: به شدت با کسانی که با نظر رهبری مقابله کنند برخورد داریم. وی در پایان این بخش از سخنانش نیز گفت: این کار درستی نبود که بعد از 22 بهمن شکوه مردم را نادیده بگیرند و کسانی که این کار را کردند دست به کار ضدانقلابی زدند. در ادامه مناظره، ذوالنور با بیان اینکه «نکاتی که آقای کواکبیان گفتند هر کدام چند ده دقیقه جای بحث دارد» افزود: فکر میکنم اگر تمرکز روی بحث ولایت فقیه باشد، بهتر است. ایشان با کدهایی از امام(ره) ثابت کرد که نه تنها مقبولیت ولی فقیه، بلکه مشروعیت آن نیز با مردم است. وی ادامه داد: در غرب تفاوتی بین مشروعیت و مقبولیت قائل نیستند، اما در زبان متشرع در حقیقت هرچه مردم انتخاب کردند، انتخاب خداست و هرچه را رد کنند، در واقع خدا رد کرده است؛ بنابراین اگر چنین باشد، بنیصدر منتخب خدا بود، چون مردم انتخاب کردند، رجایی، هاشمی و خاتمی هم که انتخاب مردم بودند، در واقع انتخاب خدا بودند و احمدینژاد هم انتخاب خدا بوده و شما پشت سر انتخاب خدا صحبت میکنید؛ بنابراین شما خلاف شرع و خلاف حکم خدا نقد میکنید. وی ادامه داد: اگر انتخاب مردم مشروعیتبخش است، تفاوتی بین رهبری و رییسجمهور نیست. این جای بحث دارد.فنداسیون نظر امام(ره) مقبوله عمربن حنظله است، حرف آیتالله مصباح یزدی نیست. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: بر اساس روایت مقبوله عمربن حنظله دو نفر نزد امام صادق (ع) گفتند ما سر موضوعی اختلافی داریم. اگر به حکام مراجعه کنیم، درست است یا نه که امام فرمود اصل مراجعه حرام است و اگر حکم درست نیز صادر شود و مال به صاحب حق برسد تصرف آن شخص در مال خود حرام است. وی ادامه داد: از امام صادق(ع) پرسیدند چه کنیم، امام پاسخ داد به کسی که حلال و حرام خدا را میداند، رجوع کنید، من او را حاکم شما قرار دادهام. وی گفت: آیتالله مصباح نگفته، ولی فقیه حاکم خداست، بلکه امام صادق(ع) گفته است و همچنین تاکید کردهاند که اگر کسی حرف ولی فقیه را نپذیرد مانند این است که حرف ما را نپذیرفته و هر کس حرف ما را نپذیرد، مانند این است که حرف خدا را نپذیرفته است. ذالنور خاطرنشان کرد: مردم جایگاه خود را دارند. اگر مردم انتخاب کنند مثل امام، استقرار او مشروعیت پیدا میکند. امام(ره) ساز و کار تعیین کرد و لزوما نباید انقلاب شود. امین و منتخب مردم، خبرگاناند. این افراد ولی فقیه را از بین 100 نفر کسی را که شروطی که دین تعیین کرده، در او باشد مشخص میکنند و اگر آنها این را اعلام کنند به منزله بیعت مردم است. وی افزود: در بسیاری از کشورهای غربی نیز انتخابات دو مرحلهای. رای مردم دخالت ندارد، ولی مشروعیت نمیدهد. وی اظهار کرد: حتی اگر مردم با امام معصوم بیعت نکنند، حجتالله است، ولی ولایتش اجرا نمیشود. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه به خطبه شقشقیه حضرت علی(ع) اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) در این خطبه میفرمایند اگر مردم نیامده بودند و حجت بر من تمام نشده بود افسار شتر خلافت را روی کوهان آن میانداختم و رهایش میکردم. وی خاطرنشان کرد: مردم که بیایند اجرایی شدن ولایت واجب میشود. علی(ع) مشروعیت خود را از مردم نگرفت، بلکه خدا داده بود. مردم جای خدا نمینشیندند. مشروعیت الهی است و مقبولیت با مردم است. کسی که اطاعت نشود رایاش اثری ندارد. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه «آقای کواکبیان میگویند کسانی که حکم رهبری را نپذیرفتند، قبول نداریم» افزود: این کار خوبی است، ولی رهبری که هیچ حکمی در مورد انتخابات سال گذشته صادر نکردند، تنها گفتند که از قانون تمکین کنید و هر که سند و مدرکی دارد ارائه کند تا از مسیر قانونی طی شود و نه این که بر طبل ابطال انتخابات بکوبد. وی تاکید کرد: خطاب جنابعالی (کواکبیان) القاء چنین چیزی میکند که رهبری حکم صادر کرده است و احمدینژاد منصوب رهبری است؛ رهبری حکم نکرد و از اول گفتند قانون همه چیز را تبیین میکند. ذالنور ادامه داد: از مواردی که نسبت به رییسجمهور گفتید، دفاع نمیکنیم، نمیگوییم رییسجمهور، پیغمبر، امام و ولی فقیه است او هم کسی است مانند هر یک از شما. ولی باید توجه کنیم رییسجمهور را چگونه نقد میکنیم در مقایسه با خودش یا دیگران. اگر با دیگران مقایسه کنیم و بگوییم چرا احمدینژاد اینطور شد، باید پرسید هاشمی و خاتمی چطور بودند آیا مانند مشایی نداشتند؟ ما نمیگوییم احمدینژاد چراغ قرمزها را رد نمیکند یا با سرعت غیرمجاز نمیرود، اما اگر مقصد نظام به طور مثال مشهد است، بدون انحراف حرکت میکند. حالا ممکن است گاهی با سرعت غیرمجاز یا گاه کند حرکت کند، اما دیگران اگر مسیر نظام مشهد بود سمت تبریز میرفتند. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه ادامه داد: حمایت از مشایی اشتباه محض است و من در سخنانم نسبت به او نقد دارم، ولی رهبری فرمود که مسائل را اصل و فرع کنید. اگر آقای احمدینژاد یک مشایی دارد، در ستاد کسانی که شما مسوول آن بودید همه مشایی و بدتر از مشایی بودند. وی ادامه داد: در بحث استکبارستیزی، نه فقط جریان اصلاحات، بلکه بسیاری از خودیها گفتند، چرا چوب در لانه زنبور میکنید، قهرمان مبارزه با هولوکاست چه کسی است و چه کسی رفت در مرز اسرائیل علیه آن حرف زد. وی خاطرنشان کرد: عبدالله نوری که در گذشته در مجلس هم رای نیاورد، از اسرائیل دفاع کرد و به هر کس این تریبون را میدادند نمیتوانست اینگونه از اسرائیل دفاع کند. ذالنور گفت: دوستان شما بودند که با نامه 132 امضایی به مقام معظم رهبری نوشتند که جام زهر را بنوشید. در ادامه کواکبیان با بیان اینکه «خوشحالم حاج آقا را بالاخره به سخن واداشتم» خطاب به ذوالنور گفت: من بین امام معصوم و ولی فقیه فرق قائل هستم؛ چرا که در امام معصوم ملکه عصمت وجود دارد. وی با بیان اینکه «حرف مردم مشروعیتبخش است» گفت: بحث من بحث حضرت علی(ع) نیست؛ چراکه خدا حضرت علی (ع) را انتخاب کرد و در این صورت بحث به مردم نمیرسد؛ بنابراین شما بحث را به امام معصوم نکشید. بحث ما درباره غیبت حضرت حجت و ولی فقیه است و این دو با هم تفاوت دارد. وی تاکید کرد: حرف ما این است که ما که مشروعیت الهی را رد نمیکنیم، بحث مشروعیت مردمی را هم باید مورد توجه قرارد هیم و اصلا هر دوی اینها باید با هم مدنظر قرار بگیرد. مشروعیت الهی حتما باید باشد، اگر نباشد چه ضرورتی دارد که مثلا من تابع ولایت فقیه شوم. وی گفت: در زمان امام شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از حضرت امام استفتا میکنند و از ایشان میپرسند ولی فقیه در چه صورت ولایت دارد، امام در پاسخ به آن استفتا میفرمایند ولی فقیه در همه حال ولایت دارد و لکن در امر حکومت که بسته به نظر مردم است منوط به آرای ملت است که در صدر اسلام به بیعت تعبیر میشد. دبیرکل حزب مردمسالاری افزود: مادامی که مجلس خبرگان نباشد، ولی فقیه پیدا نمیشود و مادامی که مردم نباشند مجلس خبرگان پیدا نمیشود، پس مادامی که مردم نباشند ولایت فقیه پیدا نمیشود پس اگر مردم در پای صندوقهای انتخابات نروند یعنی رضایت نداشته باشند، خبرگانی در کار نخواهد بود. وی خطاب به ذوالنور گفت: شما قبول دارید به یک ساعت حکومت بدون رضایت مردم شرعا اشکال دارد اگر اشکال ندارد جای بحث است اما اگر اشکال دارد منظور ما این است که رضایت مردم مشروعیتبخش است. ذوالنور هم گفت: مبنای یک ساعت را مشخص کنید. کواکبیان ادامه داد: شما صحبت از بنیصدر و فلان آدم میکنید در حالیکه من میگویم باید شرایط را در نظرگرفت، ما نمیگوییم که در هر حال مردم هر نظری داشته باشند آن نظرشان وحی منزل است، اما میگویم تا مادامی که مردم نظر ندهند کار پیش نمیرود و بدون نظر مردم حکومت بر مردم شرعی نیست. وی خطاب به حاضرین خاطرنشان کرد: شما سخنرانی مقام معظم رهبری در نوروز 88 و در جمع مردم مشهد را از سایت ایشان ببینید. ایشان تعبیری دارد که میفرمایند ما در جمهوری اسلامی مشروعیت مردمی داریم. وی در واکنش به اظهارات ذوالنور درباره مشایی گفت: شما گفتید که دولتهای قبل از این دولت چند تا مشایی داشتند، ولی ما یک مشایی داریم خوب شما همین یک مشایی را نداشته باشید، شما همچنین ما را محکوم میکنید که راه را اشتباه میرویم بحث ما این بحثها نیست و چنین بحثهایی ما را به جایی نمیرساند ما باید برای آینده طرح نو داشته باشیم تا جامعهمان را به سمت آرامش و فضای سیاسی سالم رهنمون کنیم. این نماینده مجلس با بیان اینکه «استکبارستیزی روش میخواهد و علوم سیاسی و روابط بینالملل حرمت خاص خود را دارد» گفت: در سازمان ملل آقای رییسجمهور پای صحبتهای رییسجمهور آمریکا مینشیند اما وقتی رییسجمهور ما صحبت میکند رییسجمهور آمریکا جلسه را ترک میکند. وی گفت: شما گفتید که این دولت چراغ قرمز رد کرده سوال ما این است که اصلا چرا این دولت باید چراغ قرمز رد کند. ذوالنور هم با بیان اینکه «نوع بیان کواکبیان مغالطهای است و نه استدلالی» گفت: اگر بخواهیم رضایت مردم را تنها مورد توجه قرار دهیم باید گفت اگر مردم حاکم شهر را قبول نداشته باشند خطا کردهاند؛ چراکه در این بین حقوق متقابل وجود دارد. وی همچنین درباره اظهارنظر کواکبیان مبنی بر «استفتای شورای سیاستگذاری ائمه جمعه از امام(ره)» گفت: امام فرمودند که ولی فقیه در ابعاد مختلف ولایت دارد، ولی در امر حکومت این موضوع منوط به رای مردم است. پس ولی ولایت دارد و با انتخاب مردم ولایت از آسمان نمیافتد اگر مردم انتخاب کردند و آمدند میتوانند آن را اجرایی کنند. وی درباره اظهارنظر کواکبیان مبنی بر اینکه «امام معصوم با ولی فقیه متفاوت است» گفت: بله اینطور است ولی در اعمال ولایت بین ولی فقیه و امام معصوم تفاوتی وجود ندارد و چنین نظری، نظر حضرت امام آیتالله گلپایگانی، شیخ انصاری، شیخ صدوق و افرادی اینچنینی است. بنده و آقای کواکبیان در مبانی شرعی آنقدر نفوذ نداریم که در اینباره اظهارنظر کنیم. کواکبیان نیز گفت: افتخار من این است که دروس حوزوی را خواندهام و آیتالله گلپایگانی که اخیرا مرحوم شدند از اساتید بنده بودند. اینها را میگویم که به نوعی گفته باشم من یک مقدار متوجه هستم. حال سوال این است که چه کسی مغالطه میکند من مدام بر چارچوب شرایط تاکید دارم، من میگویم باید بر اصل تعیین ولی فقیه بحث شود نه اینکه وقتی ولی فقیه تعیین شد مردم وظیفهشان این است که اطاعت کنند. وی گفت: من هم میگویم حیطه اختیارات ولی فقیه عین امام معصوم است ولی بحث من سر تعیین حاکم و حکومت است. ذوالنور نیز اظهار کرد: من از اینکه آقای کواکبیان بالاخره پذیرفتند مقبولیت یک چیز و مشروعیت یک چیز است تشکر میکنم و افزود: حضرت امام(ره) فرمودهاند اگر مردم به رییسجمهور رای دادند ولی فقیه حکم او را تنفیذ و امضا نکرد حق تصرف در امور را ندارد و اگر تصرف کرد طاغوت است. وی خطاب به کواکبیان گفت: باید مواضع را به طور شفاف بیان کرد بالاخره یک کسانی صددرصد در مبانی خط امام ذوب هستند و یک عده مقابل این خط قرار دارند. یک عده حاکمیت دینی را قبول دارند و میگویند مبنای مشروعیت مردم هستند یک عده ولایت فقیه را در چارچوب قانون اساسی قبول دارند و کسانی مثل آقای موسوی خوینیها میگویند که ما در زمان حضرت امام بر اصل ولایت فقیه حرف داریم چه رسد به مطلقهاش، اما ابهت امام نمیگذاشت ما حرف بزنیم حال چرا الان نباید حرفی بزنیم. وی گفت: خوب است که آقای کواکبیان که من ایشان را نیروی ارزشی میدانم اگر مواضعشان به آقای موسوی و کروبی نزدیک است اعلام کنند و کلا بگویند که موضعشان به کدام سمت است چون به هر ترتیب بحث ما بحث حرف تا عمل است. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین تاکید کرد: باید دانست امام هر شئونی که داشتند مقام معظم رهبری نیز همان شئون را دارند و در این باره فرقی بین امام (ره) و مقام معظم رهبری وجود ندارد. کواکبیان نیز در ادامه خطاب به ذوالنور گفت: من در مناظرهای به آقای شریعتمداری هم گفتم مگر شما بازجویی میکنید که میگویید موضعتان را شفاف کنید من مسوول خودم هستم. وی افزود: من مقبولیت را غیرمشروعیت میدانم و نگفتم که این دو مثل هم هستند معنای مقبولیت یعنی اطاعت از اوامر حکومت. اما مشروعیت توجیه عقلانی چرایی تبعیت از حکومت است اول باید تکلیف مشروعیت را روشن کنیم بعد به بحث مقبولیت برسیم. وی خطاب به ذوالنور ادامه داد: اتفاقا شما ولایت فقیه را قبول ندارید، قبولی ولایت فقیه من بیشتر از شماست اصلا مگر شما ولی هستید که هرچه میگویید من قبول کنم. مدیر مسوول روزنامه مردمسالاری با بیان اینکه «ما معتقدیم اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی آمده است» گفت: من مسوول خودم هستم حالا اگر یکی گفته من در زمان امام جرات حرف نداشتم و حالا جرات دارم بیخود کرده، اصلا به ما چه مربوط است. ذوالنور نیز در واکنش به این اظهارات گفت: آقای کواکبیان اصلا مناظره یعنی بیان نظر. من از موضع خودم و شما از موضع خودتان نقد میکنید و این به معنای تفتیش عقاید و شمشیر کشیدن نیست. در ادامه این مناظره برخی از دانشجویان از کواکبیان در مورد مسائل سیاسی روز همچون حوادث 25 بهمن و ضرورت برخورد با سران فتنه و اینکه چرا در روز راهپیمایی نمایندگان مجلس کواکبیان روی صندلی خود نشسته بود، پرسیدند. کواکبیان نیز در پاسخ گفت: من هرکس را که در مقابل حکم ولی فقیه بایستد قبول ندارم مصداقش هم هرکس چه راست، یا سبز، یا قرمز باشد. وی افزود: روزی که نمایندگان در مجلس شعار دادند یک عده بیرون رفتند چرا کسی با آنها کاری ندارد من آدم بانظمی هستم و در طول مجلس هشتم یک دقیقه هم تاخیر نداشتم. با این حال من با نحوه شعار دادن مخالف بودم؛ چراکه شعار داده میشد خاتمی، کروبی و موسوی اعدام باید گردند. این در واقع یعنی حکم را صادر کردند که قطعا باید اعدام شوند و حکم درباره این افراد باید اجرا شود در حالی که من معتقدم اگر قرار است این افراد اعدام شوند دستگاه قضایی باید اینها را اعدام کند. وی اظهار کرد: به نظر من مقامات عالیرتبه نظام محاکمه این افراد را مصلحت نمیدانند والا دستگاه قضایی با اینها برخورد میکرد. من که موضع ایشان را میدانم چرا برخلاف آن عمل کنم، اتفاقا باید به من جایزه داده شود. دانشجویی از کواکبیان در مورد ورود سپاه به امر سیاست پرسید. این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: طبق نظر حضرت امام(ره) بسیج و سپاه حق ندارند کار حزبی کنند، اما حق دارد کار سیاسی انجام دهند. دانشجوی دیگری در مورد به شهادت رسیدن صانع ژاله و سخنانی که در مورد او گفته شده است پرسید. کواکبیان پاسخ داد: در بسیجی بودن او شکی نیست و همه ما انشاءالله بسیجی باشیم به هر ترتیب بنیاد شهید ایشان را شهید دانست. آقای شریعتمداری هم اخیرا گفتند که ایشان برای ما خبر میآوردند. من وارد این بحثها نمیشوم به هر ترتیب ایشان شهید این نظام هستند و ما به ایشان درود میفرستیم و خدا نبخشد کسانی را که قتلهای اینچنینی انجام میدهند و به نظر ما وزارت اطلاعات و دستگاههای امنیتی باید عاملین این جنایت را به مردم معرفی کنند. ذوالنور نیز گفت: من از آقای کواکبیان سوالی دارم. آیا نمایندگان مجلس که آن روز شعار میدادند همه شعارشان مرگ بر خاتمی و کروبی بود؟ شما میتوانستید با دیگر شعارها همراهی کنید. کواکبیان گفت: ما بیانیه دادیم مگر شما نمیخوانید. ذوالنور هم گفت: شما که میدانستید این نمایندگان برای چه مقابل میز هیات رییسه جمع شدهاند. وی همچنین گفت: اینکه آقای کواکبیان میگویند مقامات علیرتبه نظام برخورد با سران فتنه را مصلحت نمیدانند، باید بگویم ایشان بارها فرمودهاند من مواضع خودم را در تریبون علنی بیان میکنم. وی همچنین درباره اظهارات کواکبیان مبنی بر اینکه «من قانونگذار هستم و شانیت قانونگذار با شخصی مثل حاجبخشی فرق میکند» اظهار کرد: چند نفر از بستگان حاجبخشی به شهادت رسیدند و من مستمرا ایشان را در جبهه میشناختم نباید به ایشان توهین شود. جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین بحث هدفمندسازی یارانهها را مورد توجه قرار داد و گفت: هدفمند سازی یارانهها قطعا جامعه را به شاخصهای عدالت نزدیکتر میکند. در دوران آقای هاشمی و خاتمی اگر قیمت بنزین از 60 به 65 تومان میرسید این مقدار افزایش باعث بالا رفتن تورم و حتی گرانی وسایل حمل و نقل میشد؛ بنابراین باید مدیریت دولت را تحسین کرد. وی افزود: من شنیدهام که برخی از نمایندگان مجلس برای انتخابات سال دیگر فعال شدهاند و در جلسات خود گفتهاند اگر دولت در طرح هدفمند سازی یارانهها موفق شود از هر لیستی که احمدینژاد حمایت کند آن لیست رای میآورد؛ بنابراین ما باید کاری کنیم که این طرح موفق نشود. البته من با آقای کواکبیان مزاح میکنم و منظورم به ایشان نیست. وی با اشاره به وقایع رخ داده در سال 88 گفت: به هرترتیب انتخابات در بستری انجام شد و تمام مراحل آن از ابتدا تا پایان قانونی بود؛ اگرچه در هر انتخاباتی در سطح پایینی تقلب انجام میشود اما ساز و کار انتخابات ما به شکلی است که کسی مثل مصطفی تاجزاده میگوید امکان تقلب در سطح گسترده وجود نداشته است. ذالنور افزود: کسی نمیگوید که آقای خاتمی، موسوی، هاشمی و کروبی از اول منافق بودهاند، نه انسانها در بستر طولانی تاریخی مواضع، حب و بغضها و جهتگیریهای سیاسیشان تغییر میکند؛ بنابراین میزان حال فعلی افراد است. کواکبیان نیز گفت: افتخار من این است که خودم از خانواده شهدا هستم و دست کسانی مثل حاجبخشی را میبوسم. ما با هم در مکه هم بودهایم. منظور این بود که شانیتها با هم فرق میکند. وی همچنین در مورد بحث هدفمند سازی یارانهها نیز اظهار کرد: باید دانست که همه افتخارات اجرای این طرح برای دولت نیست. مجلس روی این موضوع دو سال کار کرده، ما میگفتیم شیب اجرا باید ملایم باشد تا نکند خدای نکرده این طرح خوب اجرا نشود. ما معتقدیم که دولت و مجلس دست به دست هم دادند و کار را دنبال کردند. ذوالنور نیز اظهار کرد: طرح هدفمند کردن یارانهها افتخار نظام است که دولت در آن نقش محوری داشته و در این راستا زحمات مجلس نیز قابل تقدیر است. |