مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

دیدگاه رهبر انقلاب درباره مقابله ملت مصر با رژیم حاکم

دیدگاه رهبر انقلاب درباره مقابله ملت مصر با رژیم حاکم

ملت‌ مسلمان‌ مصر و جوانان‌ این‌ کشور تکلیف‌ خود را به‌ درستی‌ دریافته‌اند و درگیری‌ آنان‌ با حکومتی‌ که‌ به‌ آرمان‌ اسلامی‌، آرمان‌ فلسطین‌ و سرنوشت‌ کشورهای‌ اسلامی‌ خیانت‌ می‌کند، به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ هیچ‌ ارتباطی‌ ندارد.  
*حضرت آیت الله خامنه ای از اوائل رهبری خود، همواره از ملت مصر تمجید کرده و جوانان مبارز این کشور را به مقابله با رئیس جمهور وابسته این کشور فراخوانده اند. ایشان سال ها قبل از وقوع تحولات جاری در کشور مصر پیش بینی کرده بودند: .....
 

«ملت‌ غیور مصر، ملتی‌ مسلمان‌ و دارای‌ سابقه‌ای‌ مهم‌ در تاریخ‌ اسلام‌ است‌ و افتخارات‌ بزرگی‌ در راه‌ مبارزات‌ و افکار جدید اسلامی‌ دارد لذا بدون‌ تردید این‌ ملت‌ که‌ حاضر نیست‌ خیانت‌ سران‌ رژیم‌ حاکم‌ را تحمل‌ کند و با او به‌ مقابله‌ برمی‌خیزد.»مقام معظم رهبرى در 27 آبان سال 1371 در دیدار فرماندهان بسیج سراسر کشور، تأکید کردند: «نگرانى من از این است که مبادا دولت هاى عرب منطقه، فریب آمریکا را بخورند. آنها باید به فکر خودشان باشند. دولت هاى عرب منطقه اگر به این نصیحت شیطانى آمریکا گوش فرا دهند، فاصله خودشان را با ملت هاى خودشان، باز هم زیادتر مى‏کنند. ملت ها با ما هستند، ملت ها با اسلامند، و به نام جمهورى اسلامى شعار مى‏دهند. شما ببینید در کشور مصر، یک عدّه جوان مسلمان، یک عدّه مردم مسلمان، مى‏ایستند و شعار اسلامى مى‏دهند و هیچ ارتباطى هم برحسب ارتباطات معمولى انسانى، بین آنها و مردم ما نیست امّا به قدرى شعارهاى آنها به شعارهاى ما نزدیک است، که رئیس جمهورِ بدبختِ روسیاه شان مى‏گوید «اینها از طرف ایران تحریک شده‏اند!» ما چه ارتباطى با آنها داریم؟ آنها مسلمانند. خود آنها شعار قرآن مى‏دهند. خود آنها هستند که احساس مى‏کنند باید در راه خدا حرف بزنند، فریاد بکشند و حرکت کنند؛ مثل همان فریادى که ملّت ایران در دوران طاغوت علیه آمریکا و علیه استکبار و استبداد جهانى کشید و باز هم مى‏کشد.
ملت ها دلشان با جمهورى اسلامى است و افرادى غافل و روسیاه، خیال مى‏کنند که اینها تحریک شده ایرانند. چه تحریکى!؟ ما چه کار داریم که ملتهاى دیگر را تحریک کنیم؟ ما شعار اسلام مى‏دهیم؛ ما پرچم اسلام را بلند مى‏کنیم، و هر کس که در دلش شعله اسلام هست، به طور طبیعى دور این پرچم جمع مى‏شود.»
ایشان در ادامه به مبارزه مردم مسلمان مصر بر اساس شعارهای اسلامی اشاره کردند و فرمودند: «به سبب نزدیکی شعارهای مردم مصر با شعارهای انقلاب اسلامی، رئیس جمهور غافل و رو سیاه آن کشور مدعی تحریک جوانان مسلمان مصری از سوی ایران شده است. این ادعا کذب است و ما ملتهای دیگر را تحریک نمیکنیم، بلکه نام جمهوری اسلامی و ملت مسلمان ایران به سبب برافراشتن پرچم اسلام، در میان ملتهای مسلمان نامی عزیز و محترم است و این عزت و افتخار مرهون روحیه بسیجی، مبارزه، جهاد و فداکاری ملت ایران است.»
مقام معظم رهبرى در 29 تیرماه سال 1373 نیز در سخنانی تصریح کردند: «خودِ شما مى‏گویید که شعارهاى انقلاب اسلامى، مصر و الجزایر و کجا و کجا و کجا را به هم ریخته است. ما که در این کشورها حضور نداریم. این، حرف و فکر ماست که در این سرزمین ها رسوخ کرده است. خودِ شما مى‏گویید که تفکّرات اسلامىِ ایران، در دنیا، خطر بزرگى براى سرمایه‏دارى غرب و قدرت هاى غربى به‏حساب مى‏آید. مگر خودِ شما این را نمى‏گویید؟ پس، این فکر و اندیشه ماست که به همه‏جا مى‏رود و دل ها را متحوّل مى‏کند. دولت هاى غربى، از ترس شان اجازه نمى‏دهند که افکار ما، در غرب منتشر شود. آیا با این اوصاف، ما احتیاج به ترور داریم؟! ما که از چنین سلاح برّایى چون فکر و اندیشه برخورداریم.»

ولی امر مسلمین جهان همچنین در هجدهم آبان سال 1375 در دیدار اقشار مختلف مردم از سراسر کشور با بیان اینکه امروز به برکت بیدارى اسلامى، ملت هاى مسلمان بیدارند، خاطرنشان کردند: «لازم نیست کسى به آنها بگوید، تشویق شان کند و دستى به پشت آنها بزند. خودشان مى‏دانند. امروز جوانان فلسطین، در می دانند و نسل هاى نو فهمیده‏اند که راه عزّت و سعادت و مسلمانى چیست. البته در سرتاسر دنیاى اسلام هم، دلِ مخلصان به یاد آنها مى‏تپد. این همدلى، مخصوص ایران نیست؛ در مصر هم بروید، همین است؛ در آفریقا هم بروید، همین است؛ به آسیا هم بیایید، همین است؛ در خاورمیانه هم بروید، همین است.»
ایشان پیش از آن در روز هشتم اردیبهشت سال 1372، حضور دولت های‌ عربی‌ را در کنار میز مذاکره‌ ننگین‌ با رژیم‌ صهیونیستی‌ موجب‌ افزایش‌ فاصله‌ میان‌ آنان‌ با ملت های‌ خود و ایجاد تنفر و خشم‌ هر چه‌ بیشتر در مردم‌ نسبت‌ به‌ دولت های‌ عرب‌ دانستند و فرمودند: «رئیس‌ رژیم‌ مصر به‌ مانند گدای‌ دست‌ دراز کرده‌ای‌ برای‌ شکایت‌ از ایران‌ نزد رئیس‌ جمهور آمریکا رفته‌ است اما او به‌ جای‌ شکایت‌ از ایران‌ باید از اسلام‌ و ملت‌ مسلمان‌ خود شکایت‌ کند. ملت‌ غیور مصر، ملتی‌ مسلمان‌ و دارای‌ سابقه‌ای‌ مهم‌ در تاریخ‌ اسلام‌ است‌ و افتخارات‌ بزرگی‌ در راه‌ مبارزات‌ و افکار جدید اسلامی‌ دارد لذا بدون‌ تردید این‌ ملت‌ که‌ حاضر نیست‌ خیانت‌ سران‌ رژیم‌ حاکم‌ را تحمل‌ کند و با او به‌ مقابله‌ برمی‌خیزد. ملت‌ مسلمان‌ مصر و جوانان‌ این‌ کشور تکلیف‌ خود را به‌ درستی‌ دریافته‌اند و درگیری‌ آنان‌ با حکومتی‌ که‌ به‌ آرمان‌ اسلامی‌، آرمان‌ فلسطین‌ و سرنوشت‌ کشورهای‌ اسلامی‌ خیانت‌ می‌کند، به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ هیچ‌ ارتباطی‌ ندارد.»
رهبر معظم انقلاب اسلامى در چهاردهمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، حضرت امام خمینى(س) با حمایت از جوانان غیور مصری در سخنانی تصریح کردند: «جمهورى اسلامى معتقد است در سرتاسر دنیاى اسلام، میلیون ها جوان و انسان آزاده، لبریز از کینه و نفرتِ ستمگران و اشغالگران آمریکایى هستند. شما نمى‏توانید اینها را تروریست بدانید. نمى‏توانید اسم میلیون ها انسان را در عراق و مصر و عربستان و شمال آفریقا و پاکستان و افغانستان، تروریست بگذارید.
ایشان همچنین در یکی از پیام های مهم خود به کنگره عظیم حج خاطرنشان کرده بودند: «در مصر، روشنفکرترین نسل هاى مسلمان، مورد تعقیب خشن و خشم‏آلود رژیم فاسد و نالایق آن کشور قرار مى‏گیرند و حکومت وابسته و حقیر آن کشور بزرگ، مورد تشویق و کمک مالى و امنیّتى امریکا قرار مى‏گیرد.»
رهبر معظم انقلاب همچنین در دیداری با خانواده شهدا تصریح کرده اند: «در کشورهای اسلامی همانند مصر، گروه های مسلمانی که برای دفاع ازاسلام قیام می کنند به راحتی از سوی سردمداران این کشورها زیر فشار و شکنجه قرار می گیرند و قدرت های جهانی نیز از آنها حمایت می کنند.»
ایشان همچنین در دیداری با اعضای مجلس خبرگان رهبری در سال 1384 شرایط مصر و عراق را این گونه تحلیل کرده بودند: «آمریکایی ها بخوبی می‌دانند که به علت عمق راهبردی نفوذ معنوی امام خمینی(س) و نظام پرجاذبه جمهوری اسلامی در جهان اسلام، امروز در هر کشور اسلامی انتخابات برگزار شود، رأی مردم همچون عراق و مصر، به نفع
گروه های اسلامی خواهد بود و همین واقعیات تحمل نظام اسلامی را برای آنها ناممکن کرده است.»
مقام معظم رهبری همچنین در تیرماه سال 1373 درد دیداری با قشرهای‌ مختلف‌ مردم‌ با استناد به‌ اعتراف‌ غرب‌ به‌ پویایی‌ و فراگیری‌ شعارهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ فرمودند: «غربی ها اذعان‌ می‌کنند که‌ شعارها و تفکرات‌ اسلامی‌ ایران؛ مصر، الجزایر و نقاط دیگری‌ از جهان‌ را متحول‌ کرده‌ است‌ و این‌ امر خطر بزرگی‌ علیه‌ سرمایه‌داری‌ غرب‌ محسوب‌ می‌شود.»
رهبر معظم انقلاب در دیدار جداگانه ای با گروه کثیرى از جوانان تصریح کرده بودند: «یک وقت هست که در کشورى یک رژیم جدید سرِ کار مى‏آید، با فلان دولت، با فلان سیاست هم مخالف است؛ بالاخره مذاکره مى‏کنند، یک قدم این عقب مى‏رود، یک قدم آن عقب مى‏رود و با هم مى‏سازند اما در اینجا قضیه این‏طور نیست. این نظام به عنوان یک الگو براى ملت هاى مسلمان مطرح است. البته به رو نمى‏آورند، در روزنامه‏ها نمى‏نویسند و بخصوص آدمهاى عمیق‏ترشان بشدّت کتمان مى‏کنند؛ اما این حقیقتى است که امروز ملتهاى مسلمان در دنیاى اسلام، در مصر، در شمال آفریقا، در خاورمیانه و در منطقه شرقى ما، تب و تابى دارند؛ جوش و خروشى دارند و چشمشان به ایران است.
ایشان در توضیح این تحلیل تأکید کردند: «یکى از مسؤولان ما - یادم نیست آقاى رئیس جمهور بود یا کس دیگرى - به یکى از کشورهاى عربى رفته بود و از او استقبال خوبى کرده بودند. من گفتم شما به هر کدام از کشورهاى عربى بروید، قضیه همین است؛ اگر به مصر بروید، اجتماع مردم از همه‌جا بیشتر خواهد بود.»
ولی امر مسلمین جهان همچنین در بیانات مشابهی خاطرنشان کرده اند: «امروز اگر مسؤولین برجسته کشور ما به مصر هم بروند، اگر بگذارند، همین قضایاست؛ سودان هم بروند، بگذارند، همین قضایاست؛ به هر کشور اسلامى که بروند، اگر میدان را باز کنند، همین قضایاست.»
اما در این میان، پیام رهبر معظم انقلاب درباره مصیبت هولناک قتل عام مردم مظلوم غزه، بیش از دیگر بیانات ایشان درباره مصر، مورد توجه جهانیان قرار گرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ هشتم دی سال 1387 در پیامی درباره مصیبت هولناک قتل عام مردم مظلوم غزه به دست صهیونیست های جنایتکار، ضمن محکوم کردن شدید همدستی ننگین دولت جنایتکار بوش با صهیونیستها، سکوت و بی اعتنایی سازمانهای جهانی و برخی دولتهای عربی را زمینه ساز این جنایات خواندند و با اعلام فردای آن روز به عنوان عزای عمومی همه مجاهدان فلسطینی، ملت های مسلمان و آزادیخواه، علما، روشنفکران و رسانه های جهان اسلام را به ادای مسئولیت بسیار سنگین خود در مقابله با جنایات صهیونیزم خونخوار فراخواندند و از رئیس جمهور دیکتاتور مصر با عنوان "امام جائر" و "منافق امت" یاد کردند.
متن این پیام به این شرح بود:
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در غزه و قتل‌عام صدها مرد و زن و کودک مظلوم، بار دیگر چهره‌ی خونخوار گرگ‌های صهیونیست را از پشت پرده‌ی تزویرِ سال‌های اخیر بیرون آورد و خطر حضور این کافر حربی را در قلب سرزمین‌های اُمت اسلام، به غافلان و مسامحه‌کاران گوشزد کرد.
مصیبت این حادثه هولناک برای هر مسلمان بلکه برای هر انسان با وِجدان و با شرف در هر نقطه جهان بسی گران و کوبنده است، ولی مصیبت بزرگتر سکوت تشویق‌آمیز برخی دولت‌های عربی و مدّعی مسلمانی است. چه مصیبتی از این بالاتر که دولت‌های مسلمان که باید در برابر رژیم غاصب و کافر و محارب، از مردم مظلوم غزه حمایت می‌کردند، رفتاری پیشه کنند که مقامات جنایتکار صهیونیست، گستاخانه آن‌ها را هماهنگ و موافق با این فاجعه‌آفرینیِ بزرگ معرفی کنند؟
سران این کشورها چه جوابی در برابر رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله خواهند داشت؟ چه جوابی به ملت‌های خود که یقیناً عزادار این فاجعه‌اند خواهند داد؟ به یقین امروز دل مردم مصر و اردن و سایر کشورهای اسلامی از این کشتار، پس از آن محاصره طولانی غذایی و دارویی لبالب از خون است.
دولت جنایتکار بوش در واپسین روزهای حکمرانی ننگین خود با همدستی در این جنایت بزرگ، رژیم آمریکا را بیش از پیش روسیاه کرد و پرونده‌ جرائم خود را به عنوان جنایتکار جنگی قطورتر ساخت. دولت‌های اروپایی با بی‌تفاوتی و شاید همراهی خود در این فاجعه بزرگ،‌ یکبار دیگر دروغ بودن ادعاهای طرفداری از حقوق بشر را ثابت کردند و شرکت خود در جبهه ضدیت با اسلام و مسلمین را نشان دادند. اکنون سؤال من از علما و روحانیون جهان عرب و رؤسای ازهر مصر این است که آیا هنگام آن نرسیده است که برای اسلام و مسلمین احساس خطر کنید؟ آیا هنگام آن نرسیده است که به واجب نهی از منکر و کلمةُ حقٍ عندَ امامٍ جائر عمل کنید؟
آیا عرصه دیگری عریان‌تر از آنچه در غزه و فلسطین در جریان است در همدستی کُفار حربی با منافقان امّت برای سرکوب مسلمانان لازم است، تا شما احساس تکلیف کنید؟
سؤال من از رسانه‌ها و روشنفکران جهان اسلام و بویژه جهان عرب آن است که تا چه هنگام به مسؤولیت رسانه‌ای و روشنفکری خود بی‌تفاوت خواهید ماند؟ آیا سازمان‌های حقوق بشرِ رسوای غرب و شورای باصطلاح امنیت سازمان ملل بیش از این هم ممکن است رسوا شوند؟
همه مجاهدان فلسطین و همه‌ی مؤمنان دنیای اسلام به هر نحو ممکن موظف به دفاع از زنان و کودکان و مردم بی‌دفاع غزه‌اند و هر کس در این دفاع‌ مشروع و مقدس کشته شود شهید است و امید آن خواهد داشت که در صف شهدای بدر و اُحد در محضر رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ محشور شود.
سازمان کنفرانس اسلامی باید در این شرایط حساس به وظیفه‌ی تاریخی خود عمل کند و جبهه‌ی یکپارچه‌یی به دور از ملاحظه‌کاری و انفعال، در برابر رژیم صهیونیستی تشکیل دهد. باید رژیم صهیونیستی به وسیله‌ی دولت‌های مسلمان مجازات شود. سران آن رژیم غاصب باید به جرم این جنایت و نیز محاصره‌ی طولانی مدّت، شخصاً محاکمه و مجازات شوند.
ملّت‌های مسلمان می‌توانند با عزّم راسخ خود این مطالبات را تحقّق بخشند و وظیفه‌ی سیاستمداران و علما و روشنفکران در این بُرهه بسی سنگین‌تر از دیگران است.
اینجانب به مناسبت فاجعه غزه روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام می‌کنم و مسئولان کشور را به ادای وظایف خود در این حادثه‌ی غم‌انگیز فرا می‌خوانم.
وَ سَیعلَمُ ‌الذین ظَلَموا اَیّ مُنقلبٍ یَنقلبون.
سیّدعلی‌ خامنه‌ای

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد