مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

بیانات مقام معظم رهبری

بیانات مقام معظم رهبری در مراسم فارغ‌التحصیلى دانش‌آموختگان ارتش  

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
تبریک عرض میکنم به دانش‌آموختگان عزیز و جوانان مؤمن که دوران تحصیل باافتخار خود را به پایان رساندند و از امروز وارد جرگه‌ى خدمت در نیروهاى مسلح نظام جمهورى اسلامى و ارتش عزیز جمهورى اسلامى خواهند شد. همچنین تبریک عرض میکنم به جوانان عزیزى که سردوشى گرفتند و روند آموزش را ان‌شاءاللَّه با موفقیت طى خواهند کرد.

 

حقاً و انصافاً امروز نیروهاى مسلح ما و ارتش جمهورى اسلامى ایران در یک طراز بسیار مطلوبى قرار دارد. از دو جهت، شما بر ارتشهاى دیگر ترجیح دارید: اول اینکه هدف شما یک هدف الهى و انسانى است، و دوم اینکه میان شما و مردم یک پیوند قلبىِ استوارى برقرار است. همه‌ى جامعه‌هاى عالم و کشورهاى عالم براى اینکه بتوانند امنیت خود را تأمین کنند، بتوانند راه عزت خود را بپیمایند و به آسایش مادى و معنوى دست پیدا کنند، احتیاج دارند به اقتدار؛ اقتدارى که یک ضلع اساسى و مهم آن به وسیله‌ى نیروهاى مسلح در هر جامعه‌اى و کشورى تأمین میشود. تفاوت اصلى در اینجاست که الگوى اقتدار در نظامهاى مادى که امروز بر دنیا حاکم است، با الگوى اقتدار در نظام اسلامى متفاوت است. در نظامهاى مادى، اقتدار، متکى به پایه‌هاى قدرت مادى است - به پول، به سلاح، به تبلیغات فریبکارانه، و هرجا لازم شود، مزورانه و منافقانه - اما در الگوى اسلامى و معنوى، این اقتدار در درجه‌ى اول متکى به عامل معنوى و ارزش معنوى و الهى است؛ متکى است به ایمان، متکى است به اعتماد به خداى متعال، متکى است به تلاش مخلصانه در راه آرمانهاى بلند و والا. نه اینکه به سلاح بى‌اعتناء باشیم، نه اینکه به نظم و تجهیزات و آموزش به چشم بى‌اهمیتى بنگریم؛ همه‌ى اینها لازم است؛ اما روح اینها - که اینها به منزله‌ى جسم آن و کالبد آن به حساب مى‌آیند - عبارت است از احساس تکلیف خدائى، احساس اتکال به خداى متعال. این است که یک ارتش را، یک مجموعه‌ى نیروهاى مسلح را، یک ملت را آنچنان مقاوم و استوار میکند که قدرتهاى مادى قادر نیستند آن را به زانو در بیاورند و نصرت نهائى و پیروزى نهائى با اوست.

 این فقط در مقام تئورى نیست، این بیانِ خیالات آرزومندانه و بلندپروازانه نیست؛ این تجربه‌ى عملى ماست. شما جوانان عزیز میتوانید در تاریخ نزدیک کشورِ خودتان این حقایق را با دقت مطالعه کنید. پیروزى ملت ایران در مواجهه‌ى با نظام طاغوتى، یک مصداق کامل از غلبه‌ى عوامل معنوى بر عوامل مادى بود. نظام طاغوتى، نظام وابسته، نظام فاسد، در این میهن عزیز و مظلوم، متکى به ابزار گوناگون اقتدار مادى از سوى قدرتهاى بین‌المللى بود؛ اما در مقابلِ ملتى بى‌سلاح و مجهز به ایمان و اعتماد به نفس شکست خورد.

 تجربه‌ى دوم، تجربه‌ى ملت ایران در دوران دفاع مقدس بود. شرق و غربِ آن روز دنیا رژیم بعثىِ فاسدِ مفسد را حمایت میکردند؛ آمریکا حمایت میکرد، ناتو حمایت میکرد، شوروىِ آن روز حمایت میکرد، ارتجاع منطقه حمایت میکرد؛ پول میدادند، سلاح میدادند، اطلاعات میدادند، نیروى انسانى میدادند، براى اینکه بتوانند نظام جمهورى اسلامى و ملت ایران را به شکست بکشانند؛ اما ملت ایران در میان تحریمِ همه‌جانبه، بخصوص تحریم سلاح و تجهیزات جنگى، در غربت کامل، با اتکاء به ایمان خود، ایمان جوانان خود، شجاعت و دلیرى نیروهاى مسلح خود، توانست این دشمن متکى به کوه سلاح و تجهیزات را شکست دهد و هزینه‌هائى که این همه بر سر رژیم طاغوتى ریختند، باطل کند.

 امروز هم همین است. امروز هم دنیاى استکبار راه مواجهه‌ى با ایران اسلامى را هنوز پیدا نکرده است. تکیه‌ى به قدرت مادى، تجهیز دوستان و نزدیکان خود به سلاح - شما ببینید چقدر سلاح مدرن وارد این منطقه میشود، و چقدر پول ملتهاى این منطقه صرف این سلاحها میشود و به جیب صاحبان صنایع نظامى آمریکا و غرب میرود - اما بى‌فایده است؛ «فسینفقونها ثمّ تکون علیهم حسرة».(1) این پولها را خرج میکنند، اما اینها به دادشان نمیرسد و به دردشان نمیخورد.

 ایران اسلامى با اتکاء به ایمان توانست در میدان ابزارهاى مادى هم بر دیگران پیشى بگیرد. البته نیروى هوائى ارتش جمهورى اسلامى ایران و شهداى عالیقدر آن، مثل شهید ستارى و شهید بابائى و شهید خضرائى و شهید دوران و دیگران و دیگران در این راه پیشقدم بودند. اولین مؤسسه‌ى جهاد خودکفائى نیروهاى مسلح در نیروى هوائى به وجود آمد؛ کادرهاى پروازى یک جور، کادرهاى فنى یک جور؛ ارزش آفریدند. نظام جمهورى اسلامى این خدمات را هرگز فراموش نخواهد کرد. در این میدان ارتش به‌پاخاست، سپاه به‌پاخاست، مسئولان گوناگون نیروهاى مسلح به‌پاخاستند، دانشگاه‌ها کمک کردند، دانشمندان کشور همکارى کردند. امروز ملت ایران علاوه‌ى بر نیروى ایمان و معنویت و ارزشهاى معنوى خود، متکى است به ابزارهاى مادىِ فرآورده‌ى به دست خود و با ابتکار خود؛ این افتخار است.

 ما میخواهیم جوانان ما احساس کنند که میتوانند به خودشان و به کمک خداى متعال متکى باشند؛ میتوانند از مستکبران و متکبران عالم مستغنى باشند؛ میتوانند نیروهاى مسلحى مجهز به فرآورده‌ها و محصولات ذهن و ابتکار ایرانى به وجود بیاورند. همه چیز را با این دید نگاه کنید، درس را با این دید بخوانید، تحقیق و پژوهش را با این سمت و سو ادامه دهید، به خود متکى باشید؛ این تجربه‌ى شماست، تجربه‌ى کشور شماست، تجربه‌ى پیشکسوتان شماست در ارتش جمهورى اسلامى و در کل نیروهاى مسلح. به خود که متکى بودید، نیروهاى شما، استعدادهاى شما مثل چشمه‌ى لایزالى از درون میجوشد و فرآورده‌هاى آن را تقدیم شما و تقدیم سازمان شما و تقدیم ملت شما میکند.

 گزارشى که امیرِ فرماندهى این دانشگاه دادند، گزارش خوبى است. در بخشهاى مختلف، آنچه که گزارش میکنند انجام شده است، خوب است؛ لیکن به اینها قانع نشوید. راه کمال، یک راه بى‌پایان است؛ هرچه پیشتر بروید، لذت کمال را بیشتر خواهید چشید. هم در کمالات معنوى اینجور است - در تقرب به خدا، در توجه به خدا، در عشق به خدا و معنویت، در پیمودن حریم ملکوت الهى - و هم در مسائل مادى اینجور است؛ هرچه بیشتر پیش بروید، احساس عزت بیشتر، احساس بهجت بیشتر، احساس اقتدار بیشترى خواهید کرد. این راه، راه شما جوانهاست. کشور مال شماست، ارتش مال شماست، آینده متعلق به شماست. خوب درس بخوانید، خوب تحقیق کنید، خوب تجربه کنید.

 خداى متعال به شما وعده داده است که اگر دین او را و راه او را و هدفهاى الهى را یارى کنید، شما را یارى خواهد کرد. یارى خدا به معنى یارى تمام نیروهاى موجود در این طبیعت است؛ همه به کمک شما خواهند آمد؛ نیروهاى ماوراء طبیعى هم به کمک شما خواهند آمد؛ یارى خواهید شد، پیش خواهید رفت؛ همچنان که امروز پیش رفتید.

 بدانید امروز کشور شما با ده سال پیش بسیار تفاوت کرده است و بسیار پیش رفته است؛ با بیست سال پیش خیلى بیشتر؛ با آغاز انقلاب - سى سال پیش - بمراتب بیشتر. این ناشى از همت ملت ما، همت مردم ما، همت جوانان ما، اتکاى آنها به خداى متعال و تلاش آنها در این راه مقدس است؛ این تلاش را ادامه دهید.

 دانشگاه‌هاى نیروهاى مسلح جزو امیدبخش‌ترین کانونها و مراکز اجتماعى و علمى ما هستند. این دانشگاه هم به نام «شهید ستارى» است؛ شهید عزیز، پرکار، فعال، پرابتکار، مؤمن و مجاهد. در دوران دفاع مقدس، قبل از اینکه به فرماندهى نیرو منصوب شود، بى نام و نشان تلاشهاى ارزنده‌ى بسیارى کرد و در فرماندهى نیرو نیز خدمات بسیارى انجام داد. همچنین بقیه‌ى شهداى عزیز ما، از نیروى زمینى، از نیروى دریائى، از نیروى هوائى، از بخشهاى گوناگون در نیروهاى مسلح، خدمات بزرگى را انجام دادند. این دانشگاه‌ها را باید قدر بدانید. برنامه‌ها همیشه به‌روز، همیشه با نگاه به آینده، با برنامه‌ى چشم‌اندازِ واضح و روشن تنظیم شود. اساتید محترم و عزیز همه‌ى تلاش خود را بکنند. دانشجویان عزیز همه‌ى همت خود را به میدان بیاورند. فرماندهان ارشد نیروها به دانشگاه‌ها سر بزنند، با این جوانهاى عزیز از نزدیک گفتگو کنند؛ براى آنها و براى این جوانها - هر دو - مفید است. ما با نگاه به شما جوانان نشاط میگیریم؛ شما هم از تجربه و درس پیشکسوتان میتوانید بهره ببرید.

 پروردگارا ! به محمد و آل محمد این جوانان عزیز را مشمول رحمت و فضل و تفضل خود بفرما. پروردگارا ! نیروهاى مسلح ما، سپاه پاسداران، ارتش جمهورى اسلامى ایران، نیروى انتظامى، بسیج عظیم مردمى، همه را مشمول پشتیبانى و حمایت خود بگردان.

    والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌

1) انفال: 36

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد