مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

پنجم مهرماه شکست حصر آبادان

پنجم مهرماه هر سال یادآور عملیات غرورآفرین ثامن الائمه است که در پی آن و با رشادت ها و از جان گذشتگی های رزمندگان غیور اسلام، بعد از گذشت قریب به یکسال حصر آبادان شکسته و برگ زرین دیگری به تارخ خاطرات مجاهدت ایرانیان سرافراز افزوده شد.

شکست حصر آبادان
 با آغاز جنگ تحمیلی در شهریور 1359 بخشهایی از شهرهای مرزی کشورکه به ناگاه هدف تجاوزات آشکار رژیم بعث عراق قرار گرفته بودند ، علی رغم 40 روز مقاومت جانفشانه مردم به دست دشمن سفاک افتاد که در این میان شهر آبادان نیز به محاصره کامل نیروهای بعثی درآمد.

در همین زمان ارتش عراق در آبان ماه 1359 وارد آبادان شد، اما به دنبال صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی ره مبنی برشکستن حصر آبادان ، این مساله اهمیت خاصی برای رزمندگان اسلام یافت . بدین طریق بود که طرح عملیات ثامن الائمه تکمیل شد و پس از انجام مقدمات ، زمان حمله ، ساعت یک بامداد روز پنجم مهر 1360 به واحدهای عمل کننده اعلام شد. در این زمان بود که با استفاده از اصل غافلگیری دشمن ، حمله رزمندگان اسلام شکل وسیع تری به خود گرفت و نیروی هوایی موفق شد پوشش هوایی خود را در منطقه نبرد برقرار و نیروهای بعثی را مجبور به عقب نشینی کند. پس از 42 ساعت مبارزه مستمر و عاشقانه رزمندگان اسلام و جانفشانی های نیروهای مردمی ، نیروهای دشمن پا به فرار نهادند و عقب نشینی را ترجیح دادند. پس از این عملیات و مدتی بعد آبادان از محاصره کامل رژیم بعثی خارج شد و طی چندین عملیات بیش از 150 کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده کشور آزاد شد. صدام که انتظار نداشت نیروهای وی علی رغم در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و امکانات گسترده ، دچار شکست شوند، پس از این عملیات 7 نفر از فرماندهان ارشد خود را تیرباران کرد و شخصا فرمانده لشکر سوم عراق را کشت . این عملیات هشداری برای رژیم بعث عراق بود و به همین دلیل صدام تلاش کرد تا از طریق تهدید و ترغیب عمومی ، نیروهای زیادی را به جبهه های جنگ اعزام کند و حتی تعدادی مزدور را از کشورهای مختلف عربی به کار گیرد. بعلاوه صدام که از قدرت ایمان رزمندگان اسلام بشدت هراسیده بود از شرکتهای غربی برای تولید سلاحهای شیمیایی کمک خواست و در این زمینه تعداد زیادی کارخانه تولید سلاحهای شیمیایی در عراق احداث شد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد