مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

پشت پرده لغو صدور ویزا به دستور ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، صدور هر گونه ویزا برای شهروندان ایران و چند کشور دیگر را متوقف کرد.

پشت پرده لغو صدور ویزا به دستور ترامپ

تنها شش روز از ورود "دونالد ترامپ" به کاخ سفید گذشته است که طوفان تصمیمات و فرمان های وی جهانیان را شوکه کرده است. ترامپ به سرعت در حال صدور دستوراتی برای جامه ی عمل پوشاندن به برخی از وعده های انتخاباتی خود می باشد. رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا روز گذشته با حضور در وزارت امنیت داخلی این کشور ، چند فرمان اجرایی مربوط به محدودیت‌های ورود مسلمانان به این کشور را صادر کرد.

طبق دستور جدید دونالد ترامپ تا اطلاع ثانوی صدور ویزای برای مهاجران و اتباع کشورهایی از جمله : ایران، سوریه ، سومالی ، یمن ، عراق ، لیبی و سودان ممنوع شد. وی به وزارت خارجه آمریکا دستور داد تا از صدور روادید برای اتباع این کشورها خودداری کند و اداره گمرک و مرزهای آمریکا نیز موظفند از ورود دارندگان روادید آمریکا که تبعه این کشورها هستند، جلوگیری کنند.

باید پذیرفت که "دونالد ترامپ" در حال عملی کردن شرم آورترین و تبعیض آمیزترین وعده های دوران مبارزات انتخاباتی خود می باشد ؛ او خواستار منع ورود مسلمانان شده و حالا در حال برداشتن اولین گام ها برای اجرای آن است.

در این میان باید توجه داشت که وی در سخنرانی های انتخاباتی خود ، وعده ی ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا را داده بود اما اینک ضمن لغو صدور ویزا اعلام کرده است که شاید در آینده قانونی را برای بررسی سوابق و گذشته ی اتباع کشورهای مسلمان در نظر بگیرد. از دیگر سو ؛ "شان اسپایسر" سخنگوی کاخ سفید از پاسخ دقیق به برنامه ترامپ در این رابطه خودداری و تنها به این جمله بسنده کرد که ؛ "این موضوع از مسائلی است که وزرای خارجه و امنیت ملی باید پس از رأی اعتماد از کنگره ، آن را بررسی کنند و یک برنامه کاری مشترک برای بررسی دقیق ‌تر هویت افراد متقاضی ورود به این کشور را تدوین نمایند."  

مفاد پیش نویس دستورالعمل اجرایی لغو ویزا

- این پیش نویس صدور هر گونه ویزا برای شهروندان ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و یمن را به مدت ۳۰ روز متوقف می کند.

- کاخ سفید از وزارت امنیت ملی آمریکا و نهادی اطلاعاتی می خواهد که از دولت‌های کشورهای مذکور در زمینه اعطای ویزا به شهروندان آنها اطلاعات درخواست کنند و فهرستی از دولت هایی که همکاری نکرده اند را به کاخ سفید ارائه کند.

- با توجه به این دستور به نظر می رسد دولت ترامپ قصد دارد لغو احتمالی اعطای ویزای آمریکا به شهروندان کشورهایی که از نظر وی همکاری نکرده اند را تمدید کند.

- وزارت امور خارجه آمریکا همچنین می تواند اسامی کشورهای دیگری را به کاخ سفید بفرستد.

- محدودیت‌های مندرج در پیش نویس شامل ویزاهای دیپلماتیک نمی شود.

- در پیش نویس دستورالعمل به واژه اسلام اشاره مستقیم نشده است. در سند آمده اشخاصی که دست به قتل‌های ناموسی و خشونت علیه زنان می زنند، به قانون اساسی آمریکا اعتقادی ندارند یا قصد حملات "تروریستی" در آمریکا را دارند نباید وارد خاک این کشور شوند.

پشت پرده لغو صدور ویزا به دستور ترامپ

- فرمان در عمل شامل هفت کشور با اکثریت مسلمان می شود که آمریکا درباره فعالیت‌های "تروریستی" دولت‌های آن‌ها یا حضور گروه هایی نظیر القاعده و داعش در قلمروی آن کشورها نگران است. این کشورها عبارتند از ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، لیبی و یمن.

- اداره مهاجرت آمریکا همچنان می تواند در موارد معدودی که صلاح می داند از جمله بر مبنای منافع ملی آمریکا، به افراد خاصی از آن کشورها ویزای سفر یا مهاجرت به آمریکا اعطا کند.

طبق این قانون جدید ، اگر فردی از آمریکا خارج شود حتی اگر چند بار اجازه ورود داشته باشد ، به وی اجازه ورود مجدد داده نخواهد شد.

موج جدید اسلام هراسی در قانون جدید ترامپ

رئیس جمهور جدید آمریکا که اصالتا یک نژاد پرست است، وجه تمایز خاصی بین مسلمانان و تروریست ها قائل نیست! و همواره سعی داشت تا با در دست گرفتن قدرت به سرکوب سراسری آنها بپردازد و با دستور اخیر خود در واقع تمامی مسلمانان را تروریست خوانده است.

حائز اهمیت آن که طبق این قانون جدید ، اگر فردی از آمریکا خارج شود حتی اگر چند بار اجازه ورود داشته باشد ، به وی اجازه ورود مجدد داده نخواهد شد. همچنین در بخش هایی دیگر از این دستور، پذیرش پناهجو از طریق سازمان ملل و دیگر کانال ها به مدت ١٢٠ روز و پذیرش پناهجو از سوریه تا زمانی نامعلوم متوقف شده است اما اصل موضوع حکایت از این دارد که ممنوعیت موقت صدور ویزا برای کشورهای مذکور ، قابلیت دائمی شدن را دارد که منشا آن مبارزه با اسلام و مسلمانان جهان می باشد.

با این تفاسیر باید پذیرفت که "دونالد ترامپ" در حال عملی کردن شرم آورترین و تبعیض آمیزترین وعده های دوران مبارزات انتخاباتی خود می باشد ؛ او خواستار منع ورود مسلمانان شده و حالا در حال برداشتن اولین گام ها برای اجرای آن است. ودر حالی که وی این تصمیم را در راستای مبارزه با تروریسم قلمداد می کند ، بسیاری از تحلیلگران سیاسی آن را "موج تحقیر مسلمانان" از سوی آمریکا می دانند. با صدور این پیش نویس باید منتظر واکنش های جهانی بالاخص از سوی کشورهای مسلمان در برابر این توهین و تحقیر آمریکا باشیم.

منابع : خبرگزاری فارس / خبرگزاری تسنیم / جام نیوز / خبرگزاری رویترز

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد مهدی نیسی دوشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 14:14

سلام علیکم خسته نباشید اقای حبیبی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد