مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان
مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

مسجدحضرت ابوالفضل(علیه السلام)-پایگاه امام خمینی(ره)اهواز-کوی انقلاب-کیان

چرا از سفر پادشاه عربستان به فرانسه جنجالی به پا شده است

سلمان بن عبدالعزیز

سفر «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه عربستان سعودی به فرانسه این روزها با جار و جنجال رسانه‌ای  و غیر رسانه‌ای بسیاری مواجه شده و کمتر رسانه‌ای را می‌توان دید که به این موضوع نپرداخته باشد.

سوال این است که آیا این جار و جنجال‌ها واقعا به خاطر بریز و بپاش پادشاه سعودی است؟

رسانه‌ها در این خصوص خبر دادند که ملک سلمان با حدود هزار همراه راهی این سفر شده و دولت فرانسه برای هرچه بهتر برگزار شدن آن تدارکات ویژه‌ای مانند قرق کردن برخی سواحل و مناطق این کشور دیده است.

شدت و حدت این تدارکات به حدی بود که اعتراض صد هزار فرانسوی را درپی داشت که طی طوماری اعتراض خود را به این تدارکات و ممنوعیت‌های اعمال شده، اعلام کرده بودند.
بار دیگر این سوال را مطرح می‌‌کنیم که مگر از پادشاهی به غیر از این می‌توان انتظار داشت؟ بالطبع هر پادشاه دیگری نیز بود، برای سفر تفریحی خود چنین تدارکاتی را ترتیب می‌داد؟ چه چیز سفر پادشاه سعودی را از دیگر سفرها متمایز می‌کند و موجب می‌شود، اعتراض‌های بسیاری به دنبال داشته باشد؟ 


سفر تفریحی و تابستانی 2 هفته‌ای ملک سلمان به سواحل «ریویرا» فرانسه که با همراهی بیش از هزار شاهزاده و خدمتکار درحالی صورت می‌گیرد که حدودا 130 روز از تجاوز ویرانگر عربستان سعودی به یمن می‌گذرد، تجاوزی که براساس آمارهای رسمی و گزارش صادر شده از سوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گزارش داده تا کنون 3984 کشته و 19300 زخمی از خود برجا گذاشته و اینکه از بین کشته‌ها 1859 نفر غیر نظامی و از میان زخمی‌ها 4200 نفر غیر نظامی و شهروند عادی هستند.
عربستان سعودی علاوه بر بمبارانهای پیاپی، 26 میلیون یمنی را در محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار داده و انبارهای مواد غذایی را گلوله باران کرده تا آن دسته از مردمی که از بمباران‌ها جان سالم به در می‌برند، از گرسنگی مجبور به تسلیم شوند.
این جدای از حمایت‌های عربستان سعودی از گروه‌های مسلح تروریستی تکفیری در کشورهای مختلف منطقه مانند سوریه و عراق و یا دخالت‌های آن در کشتار غیر نظامیان مانند مردم بحرین است.
در چنین شرایطی رسانه‌ها از برگزاری جشن‌های پرهزینه پادشاه عربستان سعودی در فرانسه خبر می‌دهند، جشن‌هایی که فقط دستمزد یک خوانند آن به یک میلیون دلار می‌رسد.
به همین دلیل خوانندگان و هنرمندان عرب راه شهر «کن» فرانسه، محل اقامت ملک سلمان و هیات همراهش را پیش گرفتند تا برگزار کننده جشن‌های ویژه در سالن‌های هتل‌هایی باشند که شرکت‌های خصوصی آنها را برای شاهزادگان سعودی و همراهانشان پیشایش رزرو کرده بودند.

عربستان سعودی علاوه بر بمبارانهای پیاپی، 26 میلیون یمنی را در محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار داده و انبارهای مواد غذایی را گلوله باران کرده تا آن دسته از مردمی که از بمباران‌ها جان سالم به در می‌برند، از گرسنگی مجبور به تسلیم شوند

مقامات فرانسوی تخمین می‌زنند، سفر 2 هفته‌ای پادشاه عربستان و همراهانش حداقل 5 میلیارد یورو هزینه دربرداشته باشد و این سفر مجلل و شاهانه در زمانی انجام می‌شود که جدیدترین پژوهش منتشر شده از سوی مرکز مطالعات سعودی «ملک خالد» تاکید می‌کند، میانگین فقر در عربستان به شکلی مستمر روبه افزایش است و مشکلات اجتماعی و امنیتی ناشی از آن روند صعودی را نشان می‌دهد.
درحالی که یک منبع ارشد مقام مسئول سعودی یکی از دلایل افزایش میانگین فقر در عربستان را رشد پدیده فساد و بالا رفتن هزینه‌ جنگ عربستان در یمن عنوان کرده و موجب شده میانگین فقر در این کشور از 14 درصد به 20 درصد افزایش یابد و در این بین استان «الشرقیه»، در شرق عربستان که اغلب ساکنان آن را شیعیان تشکیل می‌دهند، از حیث فقر و محرومیت در مقام اول قرار دارد و مدینه منوره و نجران و جازان پس از آن، رتبه‌های دوم تا چهارم را احراز می‌کنند.
اما آمار و ارقام واقعی به رقمی بسیار بالاتر از این رقم اشاره می‌کند، این موضوعی است که برخی از اعضای مجلس شورای سعودی با استناد به گزارش اخیر و محرمانه ارائه شده از سوی وزارت اقتصاد و برنامه ریزی به آن اشاره می‌کنند.
در این گزارش محرمانه آمده است، میانگین فقر در عربستان سعودی طی ماه‌های اخیر یعنی از زمان به قدرت رسیدن سلمان بن عبد العزیز و سپردن اداره امور کشور به دو جوان بی‌تجربه سعودی یعنی شاهزاده «محمد بن نایف»، برادر زاده ملک سلمان و شاهزاده «محمد بن سلمان»، پسر شاه سعودی که امنیت این کشور را با درگیر کردن عربستان در جنگ یمن متزلزل کرده، به 40 درصد و میانگین بیکاری بین جوانان عربستانی به حدود 43 درصد رسیده و فساد اداری و اقتصادی و حکومتی در سراسر تار و پود حکومت سعودی از نوک هرم تا پایین‌ترین سطح آن نفوذ کرده است
سفر 2 هفته‌ای و 5 میلیارد یورویی پادشاه سعودی درحالی به فرانسه انجام می‌شود که هزینه تجاوز نظامی این کشور علیه یمن تاکنون بیش از 55 میلیارد دلار هزینه دربرداشته و حکومت سعودی در سال جاری با کمبود بودجه‌ای بالغ بر 130 میلیارد دلار مواجه است.

مقامات فرانسوی تخمین می‌زنند، سفر 2 هفته‌ای پادشاه عربستان و همراهانش حداقل 5 میلیارد یورو هزینه دربرداشته باشد

در حالی‌که خبرهای منتشر شده از داخل عربستان و از بین شاهزادگان سعودی تاکید می‌کند، این مبلغی است که شاهزاده محمد بن سلمان از بیت المال عربستان به سرقت برده است. شاهزاده «سعود بن سیف» در پیجی که چند روز پیش در صفحه توئیتر خود گذاشته بود، نوشت که جانشین ولی عهد عربستان و پسر پادشاه این کشور طی 5 ماه گذشته که مصادف با به قدرت رسیدن سلمان بن عبد العزیز است، حدود 500 میلیارد ریال سعودی معادل 133 میلیارد دلار را با استفاده از قدرت و منصب خود از بیت المال سرقت کرده است. آنچه کمبود بودجه عربستان را بیش از پیش زیر سوال می‌برد، این است که این کشور درحال حاضر روزانه 12 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند، اما مشخص نیست که درآمد میلیارد دلاری حاصل از فروش این ماده چه می‌شود که حکومت سعودی را وادار می‌کند، برای جبران کسری بودجه خود اقدام به عرضه اوراق بهادار داخلی و خارجی کند، بی‌آنکه شاهد رشد و پیشرفتی در این کشور باشیم. آنچه در عرصه سیاست داخلی و خارجی عربستان سعودی در این مطلب به آن اشاره شد، گوشه‌ای کوچک از اوضاع حاکم بر  سیاست داخلی و خارجی خاندان سعودی حاکم بر عربستان است و همین موضوع موجب می‌شود تا سفر شاه سعودی به فرانسه تا این اندازه جنجالی و سوال برانگیز باشد.

  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد